Reactievergelijking zwavelzuur + vast kaliumcarbonaat?

Ik heb deze opgave uit mijn boek geprobeerd maar ik kom er niet uit.
K2CO3 (s) + H2SO4 -> ?
Ik weet dat het zwavelzuur een H kwijt moet maar waar komt deze aan vast te zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Zwavelzuur moet 2 H-tjes kwijt die binden met CO3 tot
H2CO3, dat splitst in H2O en CO2(g).
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bingo +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, Dus de reactie vergelijking wordt: K2SO3 (s) + H2SO4 -> 2K+ (aq) + SO4^2- (aq) + H2O + CO2 (g)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens het is echt een heftige reactie, nooit ongecontroleerd doen! Het is echt gevaarlijk. Beter is het in der daad om eerst zwavelzuur in water op te lossen. Hierbij komt al veel warmte vrij en kan al heftig zijn bij zeer hoge concentratie. Voeg dus nooit water bij het zuur. Altijd zuur bij water!
Als je hierna calciumcarbonaat toevoegt zal het in der daad nog steeds heftig regeren door de snelle gas ontwikkeling. Maar is het minder gevaarlijk dan als je het direct bij zwavel zuur zou doen. Eigenlijk raad ik dit laatste ook echt af!
Twee mogelijkheden:
2H2SO4 + K2CO3 -> 2KHSO4 + H2O + CO2
en
H2SO4 + K2CO3 -> K2SO4 + H2O + CO2
Ik denk dat je de tweede bedoelt.