hoe komt het dat de ochtendzon niet de hele kamer opwarmt?

gemeten 4m vanaf het raam is het 30 graden in de ochtendzon( gemeten met een losse thermometer). 1m buiten het zonlicht is het 18 graden, thermosstaat temperatuur, maar ook gemeten met een losse thermometer.
hoe komt het dat niet de hele kamer opgewarmd word, al zou het ook maar een paar graden zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De zonnestraling warmt vooral het voorwerp op waarop deze straling terechtkomt (in dit geval dus de thermometer,vloer etc). En het voorwerp verwarmt de omringende lucht.

Net zoals een dampend bord met warm eten te weinig energie levert om de hele kamer te verwarmen, zal het door het zonlicht verwarmde voorwerp ook veel te weinig energie hebben om de hele kamer verwarmen.

Maar ook is de lucht een goede isolator waardoor de warmte slechts heel langzaam verder de kamer inkomt komt. (Bedenk maar dat je makkelijk naast een haardvuur kan staan zonder je te verbranden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als het 4 m vanaf het raam 30 graden is en het raam is 1.50 x 2m,dan mag je aannemen dat er heel wat kubieke meters verwarmd word en je zou toch zeggen dat die warmte omhoog gaat en door de kamer word verspreid, idd microturbulentie. Dat op de plek waar eerst warme lucht was nu koudere lucht de plaats inneemt en ook weer verwarmt word. Een radiatorblok heeft ook stralingswarmte en is ook in staat de hele kamer te verwarmen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is denk ik dat het voorwerp waar de zon op schijnt wel een beetje opwarmt, maar de lucht zelf niet. Dus dan moet er nog warmte worden overgedragen van dat voorwerp (dus misschien gewoon de vloer) naar de lucht. En dan heb je wel te maken met slechte warmtegeleiding van lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok Wertos, dus zou je bv een radiator in het zonlicht kunnen plaatsen, dan zou die wel opwarmen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou die maar een heel klein beetje opwarmen, en die zou dan zijn warmte aan het water in de radiator afgeven. En niet aan de lucht.
Omdat niemand reageert op mijn opmerking, beantwoord ik je vraag maar direct. Zoals je het probleem stelt, zie ik een fout in jouw meting. Je meet 30 graden IN de ochtendzon, dus je houdt de thermometer in de zon; die vangt dan rechtstreeks zonnestraling op en zal warmer worden dan de omgevende lucht. Ik denk zeker dat de lucht boven het belichte oppervlak warmer is, maar niet 30 graden! Als je de temperatuur wilt meten in het beschenen stuk kamer, moet je ervoor zorgen dat er geen rechtstreeks zonlicht op valt; je meet dan de temperatuur van de lucht boven de beschenen vloer. Die zal zeker iets hoger zijn dan de temperatuur van de lucht in een niet beschenen stuk van je kamer. Omdat warme lucht lichter is dan koude, zal deze opstijgen en de convectie zorgt ervoor dat de warmte zich verdeeld over de hele kamer. Maar dat neemt enige tijd in beslag. Dus om kort te gaan: zon'groot verschil lijkt me niet aannemelijk en na enige tijd zal zeker de gehele kamer opgewarmd worden.( mits de zon in de kamer blijft schijnen)