Waarom is een titratie beter dan een pH-meting als het om zuurgraad gaat?

Dit staat in mijn boek, maar ik kon nergens uitleg vinden, in andere boeken en op internet staat ook niet geweldig veel. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Een pH-meting werkt met hele getallen, titratie volgens mij ook met tienden (bijv. 3.6), en is daardoor dus precieser, wat in de wetenschap beter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker niet beter .
aangezien je geen echte waarden bij titreren krijgt
alleen of het neutraal,zuur,basische, is .
met een goede ,gekalibreerde , ph meter die
meerdere cijfers achter de komma heeft is er maar weinig wat zo dicht het benaderen van de waarden komt.

ik hou het dus bij een goed uitgevoerde ph-meting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je bij een "pH-meting" dmv een meter, afhankelijk bent van de eiking / calibratie van het apparaat. Bij titratie ben je afhankelijk van de persoon die het uitvoert natuurlijk, maar als je het goed doet is de nauwkeurigheid heel hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een geijkte pH meter meet je de zuurtegraad, bij een titratie wordt minder rekening gehouden met de dissociatiegraad van zuur of base.
Helaas wordt in de voedingsmiddeleneindustrie (mn. de zuivel, de zuurtegraad gezien als het vermogen Na OH op te nemen.
Daar betekent de zuurtegraad dus iets anders dan de pH en DAN kan alleen met titratie de zuurgraad bepaald worden, Blijkbaar probeert men met het verschil tussen zuurgraad en zuurtegraad dit verschil aan te geven, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Dat heeft te maken dat mn. de melkzuren slechts voor een klein deel H3O+ afsplitsen. maar daardoor we een bufferende werking hebben.
Dus is zuurgraad daar wat anders dan zuurtegraad en zuurtegraad zou men (uitsluitend ) in pH uit moeten drukken.
Een eerder antwoord gaf aan dat pH alleen in hele getallen gegeven wordt, dat is echter onjuist.
Nadeel van pH is wel dat oa.de temperatuur al een rol speelt.
Overigens is rond de pH 7 in een niet gebufferde oplossing acidimetrische titratie tot een exacte waarde vrijwel onmogelijk omdat een druppel de pH al enorm doet dalen
(bij titratie met 0.1n HCl) of stijgen (met 0.1n NaOH)
Dan is de pH dus nauwkeuriger dan titreren.
Het is dus maar WAT je wil meten en weten.
Verwarrend is het wel.....