is zwaveldioxide (SO2) gevaarlijk voor je gezondheid, of hangt dat af van concentratie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Letterlijk alles hangt af van de concentratie.

Het beste antwoord

Dit hangt af van de concentratie.
Lage concentraties (lager dan 5 ppm of 14 mg/m3) worden als hinderlijk ervaren door een prikkeling op de ademhaling en in de ogen en aantasting van de smaak. De effecten op het lichaam verdwijnen korte tijd na de blootstelling.
In hogere concentraties (hoger dan 20 ppm of 50 mg/m3) ontstaat schade voor de gezondheid. Het kan dan ademhalingsproblemen veroorzaken en ernstige prikkeling van slijmvliezen en ogen.
Bij concentraties boven de 100 ppm (270 mg/m3) en een blootstellingsduur langer dan 30 minuten wordt het gas levensbedreigend.
Voor personen met astmatische aandoeningen vormen ook lagere concentraties een ernstig gezondheidsrisico omdat het gas een astmatische aanval kan uitlokken.
SimonV