Het punt is dat er aan beide kanten aardbevingen bestaan. BIj elke aardbeving verschuift de aarde een beetje, maar de as blijft ongeveer op dezelfde plaats. Ik heb hier ooit een werkstuk over gedaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Aarde wiebelt sowieso heel langzaam. Dat de as nu een beetje extra wiebelt maakt in de praktijk niks uit. Op de schaal van de Aarde zelf is 10 cm niet significant te noemen. De schuine stand van de aardas is van invloed op de jaargetijden maar een dergelijke kleine afwijking zal geen merkbare invloed hebben op het weer daarvoor zijn er nog te veel andere factoren die een grote rol spelen.

Het is natuurlijk wel een heel interessant iets voor geofysici die hiermee weer een flinke tijd aan het rekenen kunnen gaan (zware aardbevingen leveren een schat aan informatie op).
Ik denk dat het voornaamste gevolg is dat hele kuddes geofysici aan het meten rekenen gaan (evt ook nog een stel sterrenkundigen die de meest gevoelige telescopen opnieuw moeten uitlijnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet in waarom. Pak eens een globe erbij (of bij gebrek daar aan een willekeurige andere bal) en laat die wat meer overhellen. Alle plaatsen op je globe verplaatsen evenveel tov je horizontale vlak (een lamp kan helpen). Het is niks anders dan een bal die rolt. Alleen deze bal draait toevallig om een verticale as terwijl deze maar een klein stukje in horizontale richting rolt. Op de schaal van de aarde is 10 cm zo goed als niks. Hoe verder een planeet overhelt hoe heftiger de seizoenen zijn maar voor je daar verschil in merkt moet je een forse verschuiving krijgen en dan is klimaatverandering niet het grootste probleem. Ik kan me niet voorstellen dan een verschuiving van 10 cm genoeg is voor enigerlei merkbare klimaatveranderingen (ik meld er wel bij dat ik geen geofysicus of meteoroloog ben). Het zal niet voor het eerst zijn en niet voor het laatst dat er zo'n verschuiving(je) voor komt.
Omdat de aarde wiebelt als een draaitol die evenwicht zoekt (maar veel geringer en vooral langzamer) heeft deze verplaatsing waarschijnlijk geen merkbare invloed, alleen een meetbare.
Daarom zijn de noord- en zuidpool niet exact aan te geven.