Als het vel groter wordt, kan het dan ook meer dan 11 keer gevouwen worden?

Algemeen wordt verondersteld dat je een papier van 1mm dikte maximaal 7 keer dubbel kunt vouwen, maakt niet uit hoe groot het vel papier. Maar het is bewezen dat het zelfs tot 11 keer kan met een vel van 100m x 100m.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Kimath
13 jaar geleden
Ook Mythbusters gekeken zeker :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een goeie vraag! +

Antwoorden (6)

Het maximale is 12 keer. Maar er kan niet onbeperkt vaker gevouwen worden door steeds groter en dunner papier te nemen.
Zie hieronder wat en hoe:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papier van 1mm is geen papier meer, maar karton. Als het papier dun genoeg en groot genoeg is, zal je het waarschijnlik wel vaker kunnen vouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zeker moment man er geen vouw meer gemaakt worden, maar rol je de vellen als het ware om elkaar heen. De dikte van het papier bepaalt dus het maximum aantal keer vouwen, niet de grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De omvang van het papier is niet de beperkende factor. Het is de dikte die roet in het eten gooit.

Links het aantal vouwen
Rechts de dikte
0,1
1 0,2
2 0,4
3 0,8
4 1,6
5 3,2
6 6,4
7 12,8
8 25,6
9 51,2

een vel papier van 0.1 mm dik is na 12 keer vouwen al meer dan 4cm dik! Dat kan je met geen mogelijkheid meer vouwen zonder het te scheuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen kan een stuk papier onafhankelijk van de grote maar zeven keer opgevouwen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de mythbusters hebben zij een maal gepresteerd om een stuk papier 14 maal te vouwen .
De maat van het papier weet ik niet meer maar het was ongeveer 100 maal 100
Maar zij hadden er wel een vorkheftruk bij nodig .