Waarom kookt het water sneller als ik in het pannetje roer?

Wanneer ik een steelpannetje van 16 cm vul met 400 cc koud kraanwater en dat op een inductieplaat zet dan kookt dat precies na 2 minuten. Stap 2: Wederom koud water, koude pan, koude inductieplaat: Hetzelfde pannetje met 400 cc koud water weer op de inductieplaat en nu roer ik in het centrum van het pannetje. Het roeren is dusdanig dat je een kolk trekt en bijna het water in de centrum van het pannetje op de bodem krijgt. Ergens anders moet het water dus stijgen.... Maar nu. Nu kookt het water in 1.45 seconden. Waarom?????

een jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Hiervoor zijn meerdere factoren:
Ten eerste is er inderdaad meer contactoppervlak tussen pan en water. Dit is echter minimaal omdat de zijkant van de pan meestal warm wordt door de vloeistof en niet door de warmtebron (is bij gas anders).
Ten tweede (en deze is belangrijker) is de menging beter. De hoeveelheid opgenomen warmte gaat beter op het moment dat er een groter warmteverschil is (zie je ook bij afkoelen van een warme drank, het afkoelen is een exponentiële functie).
Als je roert, verdeel je de opgenomen warmte direct over de gehele vloeistof. Daardoor kan je "sneller nieuwe warmte opnemen" (bij stilstaand water creëer je een gradient).

Ik wist wel dat het zou schelen, maar wist niet dat het zó veel schelen (aangenomen dat de startconditie echt (nagenoeg) hetzelfde is).
Thecis
een jaar geleden