Waarom heeft druk invloed op het kookpunt?

Ik loop ergens stage en hier zijn bepaalde tanks met druk erop. Het kookpunt van de vloeistof die hierin zit, wordt verlaagd door de druk.
Hoe komt het dat druk een kookpunt kan verlagen? Heeft hoge druk een andere invloed dan lage druk? (Bar)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
18.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het algemeen: Verhoging van de druk bevordert de overgang naar de aggregatietoestand met het kleinste volume.
Verlaging van de druk bevordert de overgang naar de aggregatietoestand met het kleinste volume.
Reddie
7 jaar geleden
@henkaren, lijkt me best (voor leken) een goeie en korte samenvatting.
(behalve dat je in het tweede geval waarschijnlijk "met het grootste" volume bedoelt. )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie,
Bedankt voor je correctie!

Het beste antwoord

Een druk HOGER dan de atmosferische druk VERHOOGT het kookpunt. Een lagere druk verlaagt het kookpunt.
We spreken van koken van een vloeistof als de dampdruk van de vloeistof hoger is dan de druk boven de vloeistof.
Damp(bellen) in de vloeistof kunnen zich alleen vormen als de dampdruk in die bellen hoger is dan de luchtdruk boven de vloeistof. Anders kunnen die bellen zich niet vormen.
Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de dampdruk.
Als je de druk boven de vloeistof verhoogt, moet de dampdruk dus hoger zijn om te koken. En dus moet de temperatuur hoger zijn om te koken.
Een vloeistof kookt juist bij lagere temperatuur als je de druk op de vloeistof verlaagt.
Als je bij kamertemperatuur de druk boven water voldoende verlaag, kookt water al bij kamertemperatuur.
Reddie