Zijn alle soorten radioactiviteit hetzelfde?

Ik begrijp dat in oceanen en de gehele atmosfeer van nature radioactiviteit aanwezig is. Wat ik me afvraag, is of bijvoorbeeld Cesium 137 (door de mens afkomstig van kerncentrales, kernproeven) even schadelijk is als de van nature aanwezige radio-activiteit. Er vanuit gaande dat de straling evenredig is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
als je bedoelt dat de straling evenredig is dat de halveringstijd gelijk gesteld wordt, wat op zich natuurlijk niet kan, dan is de schadelijkheid afhankelijk van het soort radioactiviteit, bete alfa of gamma. Cesium geeft beta straling af en gevaarlijk om op de huid te krijgen en kan erg moeilijk worden tegengehouden maar alfa en beta straling is wat makkelijker tegen te houden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling https://nl.wikipedia.org/wiki/Halveringstijd
Cryofiel
7 jaar geleden
Yep. Vooral alfastraling is heel makkelijk tegen te houden. Als ik me goed herinner is de helft al verdwenen na 9 cm lucht. Krijg je echter een alfastraler binnen, dan richt die zeer veel schade aan.

Antwoorden (1)

Er zijn drie vormen van radio-actieve straling: alfa-straling, beta-straling en gamma-straling.

Als je bijvoorbeeld wordt blootgesteld aan een bepaalde hoeveelheid beta-straling, maakt het niet uit of die beta-straling afkomstig is uit een natuurlijke bron, een door de mens geproduceerde bron, of uit een apparaat: beta-straling is beta-straling.

Hetzelfde geldt ook voor de andere vormen van radio-actieve straling. Het enige dat het lichaam "ziet" is de straling; de bron van de straling is voor het lichaam onbekend, en niet relevant.

Dus als je doelt op de vraag of alle soorten radio-activiteit hetzelfde zijn, is het antwoord: nee. Alfa-straling, beta-straling en gamma-straling hebben heel verschillende eigenschappen.

Doel je echter op de vraag of alle vormen van alfa-straling hetzelfde zijn (of alle vormen van beta-straling, of alle vormen van gamma-straling), dan is het antwoord: ja, zolang althans de dosis en de manier van toedienen (inslikken van een radioactieve stof of het staan naast een potje met die radio-actieve stof) gelijk zijn.

Cryofiel
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
De bron kan wel iets uitmaken in de zin van de hoeveelheid energie die de deeltjes / straling mee krijgt.
(vraagsteller geeft wel aan dat de straling evenredig is, maar weet niet precies hoe dat bedoelt wordt).
Wel een + natuurlijk. Prima antwoord.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dank je! Het klopt dat bijvoorbeeld elektronen (beta-straling) uit een synchroton een willekeurige energie kunnen hebben, en dus een ander energiespectrum hebben dan natuurlijke beta-straling. Maar straling van bijvoorbeeld radioactief cesium is altijd gelijk, of het nu om natuurlijk cesium gaat of om cesium uit een kernreactor.
Thecis
7 jaar geleden
@cryofiel.
Mee eens.