Terpentine is een 'vluchtige' stof, dat wil zeggen dat de moleculen aan de oppervlakte van de vloeistof loslaten als er geen druk op staat. We noemen dit verdampen. Benzine is ook zo'n stof.
Als er een dop op de fles zit, verzamelen de losse moleculen zich daaronder, en sommige gaan ook wel eens terug naar het vloeistofoppervlak.
Als er geen dop op zit verdwijnen die moleculen naar buiten zodat er steeds minder vloeistof over blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terpentine moleculen zijn niet polair. Dat wil zeggen dat ze niet een negatieve en een positieve kant hebben zoals water. Daardoor houden ze elkaar niet goed vast, en verdwijnen gemakkelijk uit de vloeistof.
Watermoleculen daarentegen houden elkaar door de plus en min kant stevig vast. Daarom is water bij kamertemperatuur een vloeistof in plaats van een gas zoals zuurstof, terwijl de watermoleculen lichter zijn dan zuurstofmoleculen.
Reddie
11 jaar geleden
Dat komt omdat de verdampingswarmte van terpentine globaal een factor vijfeneenhalf lager is dan de verdampingswarmte van water.

De verdampingswarmte is de hoeveelheid energie die je aan een vloeistof moet toevoeren om die vloeistof van vloeibaar naar gasvormig te doen overgaan.

De verdampingswarmte van water bedraagt ongeveer 2260 kilojoule per kilogram. (Zie bron Wiki)

Hoe hoog de verdampingswarmte van terpentijn is staat niet in de tabel. Deze stof is echter min of meer vergelijk baar met benzeen of aniline en zal ongeveer 400 of 420 kilojoule per kilogram bedragen.

Zet je een fles met terpentine en een identieke fles gevuld met eenzelfde hoeveelheid water naast elkaar, dan zal de de tijd totdat de fles water leeg is ongeveer vijf maal zo lang zijn dan de tijd tot de fles met terpentine leeg is.
Edraket