Waarom klinkt geluid niet hoger wanneer de wind in de richting van de luisteraar waait?

Wanneer de wind vanaf een geluidsbron naar de luisteraar waait, dan wordt de lucht - waarin het geluid zich verplaatst - immers richting de luisteraar verplaatst.
Je zou denken dat je de windsnelheid bij de snelheid van het geluid zou kunnen optellen en dat de luisteraar daarom het geluid hoger zou moeten horen omdat de toonfrequentie van het geluid omhoog zou moeten gaan.

Dit geldt ook voor geluid dat komt van een geluidsbron zelf die in de richting van een luisteraar beweegt: het dopplereffect.
Maar waarom geldt dit zelfde dopplereffect niet wanneer lucht - die geluid draagt - zich met een bepaalde snelheid richting de luisteraar verplaatst?

jc54
8 jaar geleden
Geluidsgolven (frequenties) worden niet beïnvloed door de wind.
Jouw redenering volgende, zou je zelfs kunnen stellen dat wind geluidsgolven uit elkaar trekt, en dan zou de frequentie lager worden.

Antwoorden (4)

Ik ben het hierin niet met jc54 eens, geluid kan wel degelijk ´verwaaien´.
Geluid is in de meeste gevallen luchtverplaatsing, het is namelijk het doorgeven van een trilling door een stof. Deze stof is in dezen lucht, dus zie daar, je hebt het consent van geluid.
Over het algemeen is wind gemaakt van lucht, dus is het niet meer dan logisch dat wind geluid wel degelijk beïnvloed! Bij wind zal je er sneller last van hebben dat het hoog wegvalt, dit komt door het feit dat er in hoog minder kracht zit. Op het laag heeft het op de korte afstand dus minder effect. Het is dan ook weer zo dat het laag verder weg geblazen kan worden. Bij voorbeeld, er is een festival in mijn stad. Staat de wind richting mijn huis, dan hoor ik de bas. Staat de wind ergens anders naartoe, dan hoor ik niets. Dus wind beïnvloed wel degelijk het geluid, alleen blaast hij het geluid weg, hij verandert het niet.

Het doplereffect treed alleen op als of de geluidsbron, of de luisteraar beweegt. Een auto die voorbij rijd gaat van een hoge naar een lage frequentie, dit komt omdat de geluidsgolf van een bron komt die beweegt, waarbij in het begin de afstand steeds sneller klein werd, tot op het midden, zogezegd het echte geluid,en daarna wordt de afstand steeds groter.
Of er nu meer wind staat of niet, dit effect wordt hierdoor niet beïnvloed!
Dit kan ook niet, want zowel de geluidsbron als de luisteraar staan stil!
Stel, je hebt een geluidsgolf van 20HZ. Dit is een trilling van 50ms. De wind zou dit volgens jouw theorie naar 21HZ (ong. 48ms)blazen, dit is een hogere toon. De bron blijft 20HZ geven, dan zou er dus 1 HZ bij verzonnen moeten worden door de wind.
Dit kan natuurlijk niet, dus zou het een cyclus stil moeten zijn, dus mis je iedere seconde 48ms. Dit is natuurlijk ook onmogelijk.

Conclusie: Het doplereffect treed niet op door de wind, maar door de beweging van de geluidsbron of de luisteraar. De wind blaast het geluid slechts een andere richting op.

Ik heb dit allemaal moeten leren, ik heb dan ook mijn diploma voor geluidstechnicus. ik vind dit echter een hele goede vraag, en hoop hiermee dan ook een goed antwoord te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie net dat jc54 het over frequenties had en niet over geluid. Met andere woorden, wat hij zegt klopt wel, al vind ik het erg kort door de bocht.
Ik hoop met mijn antwoord wel meer duidelijkheid te geven,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of dit klopt.
Geluidsgolven bewegen in de lucht zoals golven in water. Als ik van opzij met bv een trilplaat golven in een stroom water creeer worden golven meegesleurd en verandert de golflengte.
Normaal worden de golven snel vervormd door de turbulentie in de stroming en zijn ze niet meer herkenbaar.
Maar wat als het een een strakke laminaire stroom is? Je zou kunnen verwachten dat dan de golflengte langer wordt en zich vervolgens voortbeweegt met de nieuwe golflengte. Zou dit voor geluid niet opgaan?
Deze oplossing laat ook zien dat het doppler effect niet aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik door een ventilator praat, verandert dit het geluid ook. Dit is echter een heel ander effect dan wind, wind is namelijk geen trilplaat, maar meestal een constante stroom. Je hoort de wind wel, maar dit is omdat jij stilstaat.
Als je heel onrustige wind hebt kan het geluid wel uit elkaar getrokken worden, maar het gemiddelde blijft altijd die 20HZ
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat firebird zegt over de bassen die hij al dan niet hoort: dat heeft te maken met diffractie (buiging) van geluidgolven, en met de invloed van de atmosfeer op geluiduitbreiding in de buitenlucht.
De conclusie dat wind geen invloed op toonhoogte is wel correct.
Reddie
8 jaar geleden
@gerardkh, @firebird, @ruiter46, je kunt precies berekenen wat het effekt van een bewegende geluidsbron is op de toonhoogte. Je kunt ook precies uitrekenen wat het effekt van een bewegende waarnemer is.
Bewegen ze beide, of staat er wind, dan zijn deze effekten tegengesteld aan elkaar, en heffen elkaar op.
De golflengte in de lucht is wel anders, maar dat wordt gecompenseerd doordat de golftoppen eerder of later (afhankelijk van de windrichting) bij de luisteraar aankomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beweging van bron en ontvanger ten opzichte van elkaar is wezenlijk anders dan wind, Reddie! Bij wind GEEN Doppler-effect. De "afstand tussen de golftoppen" verandert niet door wind. Het effect zou wel optreden als de ontvanger met de wind meebeweegt, maar dan is er dus wel een snelheid van de ontvanger ten opzichte van de bron.....
De toonhoogte die je hoort wordt bepaald door de frequentie. Niet door de golflengte waarmee de trilling zich verplaatst. Door luchtverplaatsing verandert wel de golflengte, maar niet de frequentie.

Toegevoegd na 1 dag:
Als de afstand tussen de bron en de waarnemer gelijk blijft, blijft ook de toonhoogte gelijk. Verandering van deze afstand heeft wel gevolgen voor de toonhoogte die gehoord wordt (Dopplereffect).

Toegevoegd na 1 dag:
Als de afstand tussen de bron en de waarnemer gelijk blijft, blijft ook de toonhoogte gelijk. Verandering van deze afstand heeft wel gevolgen voor de toonhoogte die gehoord wordt (Dopplereffect).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Inderdaad. Plus.
escape
8 jaar geleden
Minpuntje, want complete wartaal. Het is onmogelijk dat wel de golflengte verandert maar niet de frequentie, aangezien die waarden gewoon gekoppeld zijn.
Het geluid wordt geproduceerd in lucht die van de bron afwaait. Een vogel die met de lucht mee vliegt hoort het geluid lager omdat de golflengte groter wordt. Dan komt de lucht bij de stilstaande luisteraar aan. Deze hoort het dan weer hoger dan de vogel. Het effect treedt dus twee keer op in tegengestelde richting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Simpel, wind versterkt het niet maar versnelt het. Zodat het sneller bij de luisteraar komt.