De slinger van Foucault is een heel lange slinger waarmee men de draaiing van de aarde aantoont.
Omdat de slinger luchtweerstand ondervindt zal hij dus steeds een beetje minder ver uitslingeren.
Men moet dus af en toe de slinger een zetje geven om 'm in beweging te houden.
Omdat men het gewicht vrij hoog gekozen heeft en de beweging langzaam is door de grote lengte zal de luchtweerstand niet heel hoog zijn.
De bewegende slinger is dus zeker geen perpetuum mobile.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist... ik heb wel eens gehoord dat het in beweging houden met een elektromagneet gebeurd. als de bal het laagste punt bereikt, krijgt hij een zetje...

Andere antwoorden (2)

een perpetuum mobile is in de praktijk onmogelijk. dus dan de slinger van foucault zal dus geen perpetuum mobile zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want die bestaan niet. Ik denk dat je gezien hebt dat de slinger maar blijft slingeren. In dat geval hebben ze onder de slinger met magnetisme ervoor gezorgd dat hij niet stil komt te hangen.