Waar komt het extra proton vandaan bij beta-straling?

Bijvoorbeeld bij de afbraak van Ag-110 naar Cd-108, daarvoor staat de volgende vergelijking op wikipedia: http://upload.wikimedia.org/math/0/e/f/0ef5a6661da792bb855f5fd684dce5ea.png

Als ik correct tel, zijn er voor de pijl 47 protonen en 108-47=61 neutronen aanwezig. Na de pijl zijn dat 48 protonen en 108-48=60 neutronen. Is er dan een neutron omgezet in een proton, zie ik iets over het hoofd of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er verandert inderdaad een neutron in een proton waarbij een elektron en een elektron-antineutrino worden weggeschoten.

Bètastraling ontstaat in het β-vervalproces (bètaverval), waarin een atoomkern een elektron e- of positron e+ uitzendt. Er zijn twee soorten bètastraling, β- - en β+-straling. Bij β- -straling (en hier heb jij het over) verandert in de kern een neutron in een proton, waarbij een elektron en een elektron-antineutrino worden weggeschoten.

De massa van de kern blijft ruwweg gelijk, aangezien het neutron en het proton ongeveer even zwaar zijn. Dit wordt kwalitatief aangegeven met de uitdrukking: het massagetal blijft gelijk, maar het atoomnummer neemt toe met 1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor dit zeer duidelijke antwoord! Viridiflavus en Reddie ook bedankt, helaas kan ik maar één beste antwoord kiezen want anders hadden jullie die eer ook ontvangen ;P

Andere antwoorden (2)

Er is inderdaad een neutron omgezet naar een proton en een elektron.
Reddie
10 jaar geleden
Ja, daar komt het wel op neer. De lading blijft behouden. Een neutron is neutraal, een elektron en een proton samen hebben ongeveer evenveel massa als het neutron, en het verschil zit hem in de grote kinetische energie van het uitgestoten elektron (Beta-straling, wat terugslag van de kern (vanwege impulsbehoud)) en een elektron neutrino. Vrije neutronen hebben een levensduur van een kwartier, maar in de veel kernen is het neutron stabiel. Een vrij neutron vervalt ook als een elektron plus een proton. Een soortgelijk verval is positron emissie waarbij een proton naar een neutron vervalt onder uitzending van een positron. Hierbij is het massa aan het eind wat hoger en het treedt dus alleen op bij erg energierijke kernen met een groot overschot aan protonen. Het omgekeerde van beta straling is elektronenvangst, een elektron in een lage baan dat reageert met de kern. Al deze reacties hebben te maken met de zwakke kracht.