Bestaat chronologie ook op subatomair nivo?

Op menselijk nivo kun je zeggen dat het een voorafgaat aan het ander. Op grotere schaal wordt het lastiger om te zeggen wat eerder was door relativistische effecten. Maar kun je op hele kleine schaal ook nog iets zeggen over wat eerder en later gebeurt is of dat het een het gevolg is van het ander/de oorzaak?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een ingewikkelde vraag. Feitelijk vraag je of de kwantumwereld deterministisch is.

Als je naar de onzekerheidsrelatie van Heisenberg kijkt dan zegt die dat we niet alle informatie van een deeltje kunnen weten. Hoe meer we weten over snelheid, hoe minder we weten over positie. Dat betekent dus dat je niet kunt voorspellen wat er gaat gebeuren omdat je niet weet wat de begintoestand is. Ofwel je weet de oorzaak niet dus kun je gevolg niet berekenen. Je weet hooguit de waarschijnlijkheid van het gevolg.

Aan de andere kant weet je, als je meet, wel de eindtoestand, het gevolg. Op basis daarvan zou je de oorzaak terug kunnen rekenen.

Einstein bedoelde met zijn uitspraak “God dobbelt niet” dat volgens hem de kwantumwereld deterministisch is. Bell toonde met zijn berekeningen aan dat er geen verborgen variabelen zijn en zou daarmee bewijzen dat de kwantummechanica een onzekerheid in zich heeft met als consequentie dat deze niet deterministisch is. Dit is bewezen met experimenten.

Maar er blijven wetenschappers die net als Einstein niet geloven dat “god dobbelt”. Dit zijn niet de minste, bijvoorbeeld onze eigen Nobelprijs winnaar Gerard ’t Hooft, die op zoek is naar een onderliggende, deterministische, verklaring.

Persoonlijk, maar mijn mening heeft weinig gezag in deze, denk ik ook dat een dieper liggende verklaring is maar dat we nog niet de theorie, laat staan de middelen, hebben om die te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Of beter gezegd; de meetse wetenschappers gaan er van uit dat causaliteit op alle schalen bestaat (of om met Kant te spreken; het is een vooronderstelling waar we van uitgaan, causaliteit kun je immers niet 'zien').
tinus1969