Hoelang blijft benzine in een brandstoftank goed?

Ik zag een film waarbij door een ramp de meeste aard bewoners waren overleden. Een groepje overlevenden reisden door Amerika per motor.
Als de benzine op was dan stopten ze bij auto's/motoren die verlaten waren en hevelde de benzine dan over.

Ik vraag me echter af hoelang zo iets zou kunnen? Benzine verdampt uiteindelijk, toch ook uit een tank, wellicht heel langzaam?
Dus kan dit gedurende 1 week, 1 maand 1 jaar 10 jaar? Of nog veel langer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Het hele reisverhaal om met een groepje overlevenden eindeloos te genieten is toch eindig maar ook niet helemaal.Ik merk het aan mijn buitenboordmotor van mijn boot.Hij wil na een maand of 8 te hebben gestaan niet meer starten.Ik moet de carburateur openmaken om de benzine die een soort vettige substantie is geworden af tappen .De door de vette aanslag de sproeier door blazen.Daarom ook zouden die overgebleven aardbewoners misschien net een jaar rond kunnen rijden.Alleen als ze slim zouden zijn zouden ze oude dieselautos moeten gaan pakken en dan desnoods zelf koolzaadolie gaan persen, en daarop gaan rijden.Immers de olie rafinaderijen liggen immers stil.Of ze zullen net zoals in de oorlog met grote houtgas installaties achter hun motor moeten gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ten eerste niet alles geloven wat je in de film ziet ;)

Natuurlijk zijn benzinetanks gemaakt om geen benzine te verliezen (door een lek of door dampen). De hoeveelheid zal in ieder geval zeer weinig zijn, dus een benzinetank heeft na een paar jaar niets tot heel weinig verloren. Verder is het wel zo dat benzine oud kan worden, na een jaar zou ik benzine niet meer in mijn auto gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan niet na een jaar? Wat denk je dat er dan mee is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik gehoord heb is dat er dan meer vuil in de benzine kan komen waardoor de motor niet meer goed loopt. Maar ik heb dit nooit zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, hoelang duurt het dan naar jou idee dat de benzine zodanig vergomd is dat het niet meer bruikbaar is? 1, 2 , 5 jaar?
Als benzine niet gesloten is, dan begint de benzine pas na een maand of 3 in houdbaarheid af te nemen.

Aangezien een benzinetank gesloten is, hangt er boven de vloeistof een benzinedamp welke ervoor zorgt dat er geen directe zuurstof bij komt.Wat erbij komt is minimaal.
Daarom wordt er als advies gegeven dat je de tank, van bv een motor, bij langere tijd stilstand (>2 maand) vol moet tanken en dan wegzetten. De dampspanning is dan groter in de tank en er zal weinig tot geen zuurstof in de tank komen.

De meeste motorenbezitters, waaronder ik, gooien voor de motor in de winterstalling gaat een flesje 'ontgommer, genaamd Forte in de tank. (Tegen aanslag in de carburateur).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verouderen van de benzine is eigenlijk de afgelopen jaren steeds problematischer geworden. De samenstelling van benzine is in die tijd aanzienlijk veranderd, wat de houdbaarheid van het product niet ten goede komt. Wat we hier van merken in de motor is dat het brandstofsysteem verstopt kan raken. Met als gevolg het niet lekker lopen van de motor. Allemaal leuk en aardig dat het gebeurt maar het gaat er om wat je er aan kunt doen. De oplossing is een toevoeging aan de benzine. De toevoeging zorgt ervoor dat de benzine niet veroudert en daardoor verstopping tegengaat. Zo'n toevoeging wordt meestal verkocht in 125ml verpakking en is voldoende voor een volle tank met benzine.
Note: De veroudering van benzine kan al binnen 3 weken!!