Hoe kan men de Ph waarde uitrekenen als men alleen de hoeveelheid mol van een molecuul weet?

Je blijkt dus uit te kunnen rekenen wat de Ph-waarde is van een oplossing als die bijv. 0,00039 mol (H3O+) bevat.
Dat wordt dan iets als -log(H3O+)=-log(0,00039)=3,4

Maar hoe komt men aan het log-getal om uit te komen bij 3,4?

Moet je dan niet ook de totale hoeveelheid vloeistof weten?

erotisi
8 jaar geleden
2K
kierkegaard47
8 jaar geleden
zie https://nl.wikipedia.org/wiki/PH: "De pH is gelijk aan het tegengestelde van de logaritme (met grondtal 10) van de concentratie H+. De eenheid van concentratie is hierbij mol/liter. " Dus die wordt meegenomen in je berekening... als het goed is moet je het eerst naar mol/liter omrekenen ...
Thecis
8 jaar geleden
Als toevoeging, H+ concentratie is hetzelfde als H3O+. Een H+, oftewel een proton, zal niet op zichzelf in het water bestaan. Dat zal direct H3O+ vormen.

Het beste antwoord

Je redenering klopt niet helemaal, je gaat er van uit dat een oplossing die 0,00039 mol bevat een pH heeft van 3,4.

Dat klopt op voorwaarde dat de oplossing uit 1 liter bestaat. Bestaat de oplossing uit 10 liter dan is de pH echter 4,4. Want dan is de concentratie 0,00039 mol / 10 liter = 0,000039 molair.

Verder is het een kwestie van definitie:

De pH is het negatief logaritme van de activiteit van H3O+-ionen in een oplossing.

Bij erg lage concentraties is die activiteit gelijk aan de concentratie, maar wanneer men zegt dat de pH -log van de concentratie H3O+-ionen is, is dat dus in feite niet geheel correct.

Het komt er dus op aan de H3O+ concentratie te kunnen berekenen (of de OH- concentratie wetende dat onder standaardomstandigheden pH + pOH = 14).

Bij een sterk zuur of base is dat eenvoudig, deze dissociëren namelijk volledig.

Bij een zwak zuur of base zal men a.d.h.v. de zuurconstante moeten berekenen hoeveel zuur of base er wel en hoeveel er niet reageert en dus hoeveel H3O+ er wordt gevormd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De pH is de negatieve logaritme van de H3O+ concentratie.
De H3O+ concentratie wordt uitgedrukt in mol/l.
Alleen een de H3O+ massa is onvoldoende je hebt het volume nodig.