Wat is de juiste aanduiding (haken) voor een eenheid?

Ik ben gewend [mm] te noteren, maar is dit verplicht? Hoe ligt dit vast en waar? Of is dit de meest gangbare manier van noteren? Of welke is dit? (mm) {mm} ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet het niet altijd [m] zijn ipv [mm] ? Wij moesten altijd blokhaken gebruiken trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest deze ook altijd gebruiken. Ik zou niet weten wat er verkeerd is met [mm]. Het is geen SI-eenheid, maar wel een afgeleide van. Waarom zou je bijv. 0,000000001 [m] of 1e-9 [m] noteren als je ook 1[nm] kan noteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast wordt er in mijn vakgebied vrij veel met mm gerekend, en dat is ook niet mijn vraag. Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je zal niet worden opgepakt door de politie als je iets anders doet of helemaal niets. Ging me er meer om dat ik dit correct doe in mijn verslaglegging(en). Voorheen altijd [ ] gebruikt, en het lijkt me dat het in principe niet veel uit maakt, zolang je maar consequent bent. (dus of altijd [] of altijd () of niets.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga mijn vraagje elders ook stellen. Mocht ik daar meer te weten komen laat ik dit weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, zoals jezelf al aangeeft omdat het een SI eenheid is. Wij moeten het vaak doen om bijvoorbeeld de eenheid van een constante te bepalen, dan zul je toch met meters moeten werken.

Antwoorden (5)

Een eenheidsaanduiding hoeft niet tussen haken.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat? Ik kan ook wel roepen dat het wel moet.
jc54
12 jaar geleden
Dat is dan jouw probleem. In het gangbaar Nederlandse taalgebruik zie ik nergen eenheden tussen haken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke baas!
Ik ben het persoonlijk nooit tegengekomen, het gebruik om eenheden tussen blokhaken (of andere haken) te zetten. Blijkbaar is het in bepaalde vakgebieden wel gebruikelijk, in welke is dat he geval ?

De dimensie van een eenheid wordt wel tussen blokhaken genoteerd volgens de bron.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, interessant.
Ik heb nooit echt een bewijs gevonden, maar wij (ingenieursbureau) gebruiken altijd blokhaken hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik studeer werktuigbouwkunde en ben dit ook gewend.
Je kunt je misschien wel voorstellen dat meeteenheden van het allergrootste belang zijn. Vroeger werden de standaarden bewaard in tempels en bewaakt door de Goden. Later was dit een taak van koningen.

De laatste eeuwen ontdekte men, dat meeteenheden niet gebonden moeten zijn aan een vorst of een land, maar aan de Aarde. En zodoende ontstond het Metrieke Stelsel en in de jaren 1960 het SI wat daarna nog is bijgesteld.

Het BIPM in Frankrijk is het internationale orgaan, waar de besluiten worden genomen. De besluiten worden vervolgens in de wet van alle landen opgenomen.
En dat is nodig, omdat je er zeker van moet kunnen zijn dat een meter ook echt een meter is. Een bedrijf mag daar niet van afwijken.

In Nederland is de IJkwet 1937 vervangen door de Metrologiewet. Nadere details staan in het Meeteenhedenbesluit 2006.
Hierin vind je niets over die haken. In feite behoren die dus niet geschreven te worden.

Ik moet hier bij zeggen, dat meeteenheden een technische zaak lijken. Maar ingewijden weten wel beter: ze zitten zo diep in ons denken en ons gevoel, dat meeteenheden beschouwd moeten worden als cultuur.

Die haken behoren dus tot de cultuur van de ingenieursbureaus.

Het gegeven van cultuur verklaart ook, waarom een archaïsche eenheid als de duim/inch toch (steeds meer) gebruikt wordt. Cultuur is namelijk, dat de mensen achter elkaar aan lopen, zonder dat daarvoor een reden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde je bijna een - gaan geven, omdat het in het begin leek om nutteloos gezever waar ik niet om vroeg. Echter dat er in het meeteenhedenbesluit 2006 niets over haken staat, betekent niet dat dit niet hoeft. Ik ken dit besluit niet uit mijn hoofd, maar als het enkel de "officiele" SI eenheden aangeeft, heeft het niets te maken met wél of geen haken. Ik wacht nog af. Vol spanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Meeteenhedenbesluit is een limitatieve opsomming. Dus het is in feite verboden om het anders te doen. En dat er toch inches worden gebruikt, is in feite strafbaar, maar niemand doet daar wat aan. Wat niet betekent dat het dan toch mag. Hetzelfde geldt voor die haken. Je ervaart dit als gezever, maar dat is nu eenmaal zo als materie ver buiten het vakgebied uitstraalt. Ik bedoel: van cultuur is men zich zelf niet bewust. Maar dat is weer een gegeven voor een socioloog, niet voor een technicus.
Je blijft wachten, omdat je dit niet begrijpt: dat met die haken is een gewoonte, en jij doet dit blindelings, omdat je dat gewend bent. Een andere reden is er niet.
Ja, het is moeilijk om boven jezelf uit te stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ga je zeggen dat ik iets niet begrijpt. Jij zegt dat zoiets is, dat betekent niet dat dit per se de waarheid is. Ik wacht altijd meerdere antwoorden (het liefst 1000) af en trek uit al deze antwoorden mijn eigen conclusie. Soms is het antwoord eenduidig, soms niet. Dat je er niet tegen kan dat ik jou antwoord niet direct accepteer als de waarheid is niet mijn probleem. Jij trekt bovendien de conclusie: Er staat niets, dus het mag niet. Dit slaat nergens op. Als er niets op een huis staat betekent het toch ook niet dat je er mag inbreken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bartmill Klaas geeft bronnen. Daardoor is het niet meer uit de lucht gegrepen. Hij zegt het dus niet zomaar en dat maakt het een stuk aannemelijker dat het de waarheid is. Ik zie nergens staan dat Klaas er niet tegen kan dat jij zijn antwoord in twijfel trekt. Toch suggereert jouw reactie wel dat jij er niet tegen kan dat Klaas uitlegt dat MISCHIEN jij het fout hebt. Bovendien vind ik de vergelijking met het huis nergens op slaan. Wetten gelden nou eenmaal. Of ze ergens geschreven zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik stel een vraag en vind het vreselijk als iemand een goed antwoord geeft. Ik weet iets niet en stel een vraag. Dan verwacht ik een beter antwoord dan dat ik zelf heb? Hij stelt echter dat ik iets niet begrijp omdat ik een technicus bent, wat volslagen onzin is. Nou, in zijn bron zit ik niets staan over de AANDUIDING van de SI eenheden. Enkel welke het zijn en welke je mag gebruiken. Ik zeg ook niet dat hij ongelijk heeft, maar ik zie daar nergens letterlijk staan:
SI eenheden worden los genoteerd zonder haken o.i.d. Kan zijn dat ik het verkeerd heb gezien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, beste Bartmill, buiten het vak techniek, zijn er nog veel meer vakken. Dat je daarvan (nog) geen begrip hebt, is zeker geen schande, maar het is gewoon zo. Dit betekent ook, dat je nog veel kunt leren. Of zou je over 50 jaar willen zeggen over jezelf, dat je de afgelopen 50 jaar niets hebt bijgeleerd?? Buiten de techniek bestaan er bijvoorbeeld wetten. En die hebben een juridische nauwkeurigheid. En in de wet is het zo, dat als het er niet staat, en het is een limitatieve opsomming, dat het dan niet mag.
Of er sancties op staan, is twee. En buiten de techniek, én buiten de wet bestaan er ook gewoonten en cultuur. Cultuur is wat een mens voelt. Hij voelt bijvoorbeeld walging, als iemand van zijn cultuur afwijkt. Een mens is nu eenmaal een groepsdier en dit soort emoties zijn aangeleerd, en zorgen ervoor dat 'alle neuzen dezelfde kant op staan'. En dat is heel sterk, zelfs sterker dan het gevoel voor recht.
En daar zit het hem in, dat jij je vraag stelt over die haken. Het is iets boven je.
En dat komt van Freud, hij noemt dat Superego. (Eigenlijk snap ik nu deze term pas goed. Dank je wel.)
Ja, en dit laatste vakgebied is weer psychologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Klaas, waarom moet je er nou op blijven hameren dat ik niet kan begrijpen dat iets "ingeworteld" zit in een bepaalde studierichting en daarom altijd wordt gebruikt, ondanks dat het officieel gezien fout is. Dat begrijp ik best en ik heb ook nooit gezegd dat hier niets van waar is. En dat ik over 50 jaar niets heb bijgeleerd, als jij zo oud en wijs bent als je je voordoet, zou je moeten weten dat je elke dag leert, bewust of onbewust. En aangezien ik een technisch vak studeer, betekent niet dat ik per definitie niets weet over hoe groepsgedrag werkt. Wij krijgen op school meer dan alleen techniek, en ik heb ook nog zoiets als een vooropleiding gehad, waar je tussen de saaie literatuurlessen nog leuke dingen kunt oppikken (dus ook bv. over Freud) Het gaat mij ook helemaal niet om het feit of jij nou wel of geen gelijk hebt, want je zit in ieder geval erg goed in de richting met je antwoord. Ik heb alleen het gevoel dat je, door mijn eerste zin, in zekere mate geïrriteerd bent (hoewel je dit waarschijnlijk niet toe zult geven). Het allereerste commentaar dat ik ook heb, is dat ik niets kan vinden over de aanduiding van deze SI-eenheden. Er staat zoals je zegt, uitgelegd over welke er moeten worden gebruikt etc. Maar aangezien ik weinig kennis heb over wetten en geen idee heb hoe ik ze moet vinden, kan er voor mij net zo goed in een wet beschreven staan: Alle SI eenheden moeten tussen %^& en @#$ worden genoteerd: bv.
%^& m^2 @#$ (dit is natuurlijk onzin, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt). En het feit dat ik twijfels trek bij jou antwoord, komt misschien ook wel door hoe jij het beschrijft: "Cultuur." Mij is geleerd niet zomaar iemand op zijn woord te geloven (zie mijn reactie op het eerste antwoord, een antwoord wat nergens op slaat zonder onderbouwing in mijn ogen). Uiteraard heeft niet elk antwoord een onderbouwing nodig, maar in dit geval lijkt me dat toch vanzelfsprekend. Hoe dan ook. Ik blijf het kort door de bocht vinden om aan te nemen dat ik, omdat ik een technische studie volg, geen kennis zou hebben over psychologie. Er bestaat ook nog zoiets als zelfstudie en algemene kennis. En mocht er ergens in jou bron staan dat SI-eenheden in principe niet met haken mogen worden genoteerd (tussen de regels misschien) verwijs mij hier a.u.b. naar, zou het graag willen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Bartmill, joh, lees mijn antwoord nog eens, en probeer het dan heel erg letterlijk te lezen; zonder enige toevoeging van welk gevoel of oordeel dan ook. Vat het dus niet persoonlijk op, want zo heb ik het ook niet bedoeld.
Ik weet het, ik schrijf heel erg feitelijk, en ik weet dat de meeste mensen dat moeilijk vinden; ze zien het zelfs als een afwijking. Hetgeen ik ook weer begrijp. Wetten vind ik altijd door www.wetten.nl in te typen. Je word dan doorverwezen. En je kunt dan alle wetgeving vinden.
Heel mooi dat je niemand op zijn woord gelooft. Houden zo. Dat heet kritisch denken, en is heel nuttig.
Het is wel zo, dat dit niet altijd werkt. Sommige dingen gaan niet op die manier, omdat sommige dingen nu eenmaal onbewijsbaar zijn. Daar zit gevoel bij, en cultuur, en helaas vraagt een rechter ook om bewijs wat er dan niet is, waardoor hij een uitspraak doet die 'verkeerd' is. Dat zul je heus nog wel meemaken. Voor de notatie (daar ging het je om) vond ik dit: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/chars/si.html Verder heb ik mij heel erg ver in dit onderwerp verdiept.
En de mensen die er ook veel van af weten, zien het allemaal als cultuur. Het zijn niet alleen de maten, maar vooral het commitment van de mensen om die al dan niet te gebruiken. Het zit in hun gevoel, hun superego. En daar kun je niet zomaar bij. Wel is het mogelijk om dat soort dingen bij anderen waar te nemen. Als je dit verschijnsel interessant vindt, google dan een op 'volkskracht pompei', en lees het artikel hoe de mensen in het jaar 0079 met elkaar omgaan, en dan vooral hoe de huidige wetenschappers met deze kennis omgingen. Of google eens op de ontstaansgeschiedenis van de vibrator. Je krijgt op die manier een inkijkje in wat cultuur is.
Veel succes.
Bij tabellen en grafieken worden de eenheden vermeld bij de toelichting. Je schrijft de eenheden gewoon tussen haakjes achter de betreffende grootheid, hetzij langs de grafiekas, hetzij in de bijbehorende toelichting.