Dat heeft te maken met de verhouding tussen de adhesie-krachten en de cohesie-krachten. Adhesie wil zeggen: de mate waarin twee verschillende stoffen aan elkaar kleven. Cohesie wil zeggen: de mate waarin de moleculen van dezelfde stof aan elkaar kleven.
Kwik heeft een heel grote cohesiekracht. Die van water is veel minder. De adhesie van kwik op glas is heel laag, die van water op glas is veel hoger. Daarom vormt kwik een mooi rond bolletje op glas en water niet. Sterker nog: als je goed kijkt kun je zien dat kwikdruppels veel ronder zijn dan waterdruppels, doordat de cohesie zo sterk is.

Ander voorbeeld: water heeft een hele lage adhesie op plastic, vooral op zacht plastic van bijvoorbeeld drinkbekers. Dat kun je zien aan de mooie ronde druppels die water vormt op zacht plastic. Die ronde druppels zorgen ervoor dat plastic dingen in de vaatwasser niet goed droog worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Cohesie van water. De moleculen van water hebben een grote cohesiekracht naar elkaar. Door deze kracht blijven de moleculen sterker bij elkaar. Des te groter de kracht des te langzamer de vloeistof verdamt. Vluchtige stoffen hebben een lage cohesiekracht en verdampen dus sneller. Voorbeeld hiervan is ammoniak. De damp ruik je meteen als je de fles opent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord klopt niet. De moleculen van kwik hebben juist een grotere cohesie.
Water heeft een grotere ADhesie (op glas, althans)
Watermoleculen zijn polair, dwz. ze hebben een plus- en een min-kant. Daardoor trekken watermoleculen elkaar sterk aan. Daarom is water bij kamertemperatuur dan ook vloeibaar in plaats van een gas zoals zuurstof en stikstof. Vandaar ook dat insecten over het water kunnen lopen.
Glas"moleculen" zijn ook polair. Vandaar dat het water aan het glas "plakt".
Kwik atomen zijn niet polair, vandaar dat ze niet aan het polaire glas plakken.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben een bedrijf in nano-technologie waardoor water niet meer kan hechten (of kleven) aan glas, Na aanbreng van de nanocoatig worden er net zulke mooie bolletjes gevormd, als bijvoorbeeld bij kwik. (we rijden inmiddels al zo'n 10 maanden zonder gebruik te hoeven maken van onze autoruitenwisser). Ook voor meer nano-technologie toepassingen, kijk eens bij www.asterics.nl
Wanneer je glas coat met nanocoating (www.asterics.nl) kan er geen hechting meer plaats vinden van de watermoleculen en krijg je hetzelfde effect als kwik (op glas). zie ook foto op laklaag (verschil met wax en teflon achtige materialen is dat nanocoating diep doordring in de poriën van het materiaal en zodoende de eigenschappen verandert, zonder dat deze dicht gesealed wordt.(wij gebruiken nano deeltjes van 1 mm/2.500.000. Dus op moleculair niveau, waardoor water en (vuil) zich niet kunnen hechten aan bijv. glas, maar ook steen, kunsstof etc.