is helder water proper?

Ik heb ooit gelezen dat helder water eigenlijk dood water is

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat versta jij onder 'dood' water?
fremar
7 jaar geleden
en wat versta je onder proper
tinus1969
7 jaar geleden
Helder water kan heel snel troebel worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka water waar geen bacterien in zit dus geen goeie maar ook geen slechte bacterie
Ritsuka
7 jaar geleden
de helederheid van water zegt niks over de verontreiniging. Je hebt ook giftige stoffen die doorzichtig zijn.
Thecis
7 jaar geleden
Proper is een woord dat veel door Vlamen gebruikt wordt en betekend gewoon schoon. M.a.w., is helder water tevens schoon water?
Of helder water snel troebel kan worden, hangt er helemaal van af. Ik kan water rustig een jaar laten staan zonder dat het troebel wordt (als je maar de juiste omstandigheden pakt). Echter, als ik er 1 schepje modder in gooi, is het direct troebel. Zegt dus niet zo veel.... Ritsuka heeft wel gelijk dat de helderheid van water niets zegt over het feit of het wel of niet schoon is. Er zijn inderdaad giftige stoffen die kleurloos zijn als ze in water opgelost zijn, maar dat zijn er niet bijster veel (KCN is er 1 van, maar veel grotere moleculen zorgen voor een kleuraanpassing, niet veel, maar toch. Echter, alles in lage concentratie kan je oplossen tot een kleurloze oplossing, maar dat is een andere discussie). Waar het hier meer om gaat (in mijn ogen) is dat je micro-organismen OOK niet ziet. In schoon helder water kunnen vele micro-organismen zitten (en ook een aantal waar je niet blij van wordt). Helderheid zegt dus niet over het feit of het wel of niet proper is. Als het NIET helder is, kan je er wel redelijk zeker van zijn dat je het niet moet drinken.

Antwoorden (2)

Ja, helder water is "dood" water, in de zin dat als je in de natuur een plas of ven ziet met helder water, dat er dan dus kennelijk niet te veel levende wezens in zitten.
Als het bij voorbeeld vol zit met algen (levende wezens) dan weet je dat er voedingsstoffen in zitten.
Maar schijn kan ook weer bedriegen, want er kan wel weer allerlei leven op de bodem of aan de kanten zitten. Er kunnen vissen en insecten in leven die het water niet vertroebelen.
Het water uit de kraan, echter, is hopelijk wel "dood". We willen niet zomaar allerlei ongecontroleerd leven opdrinken.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee ook het water uit de kraan is niet dood, daar leven ook nog bacteriën in maar het aantal van de schadelijke is zeer laag.
Reddie
7 jaar geleden
@theod, als er al een paar bacteriën in zitten, overleven ze nog geen uur. Ten eerste zwellen ze op en barsten wegens de osmotische druk, en ten tweede valt er in kraanwater niet te overleven wegens tekort aan fosfor, stikstof en energierijke moleculen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar haal jij die wijsheid vandaan? Als er al bacteriën op het diepste punt van een oceaan kan leven wil dat beetje druk in de waterleiding totaal niets zeggen, laat staan het gebrek aan stikstof en / of fosfor wat overigens nog altijd in kraanwater aanwezig is. http://www.sprankle.info/imagescms/consbond.pdf
Thecis
7 jaar geleden
@theod
Zorg dat je je inleest voordat je onzin opschrijft. Reddie heeft het over OSMOTISCHE druk. Dat is heel iets anders dan gewone fysische druk. Je opmerking over de bodem van de oceaan slaat dus helemaal nergens op.
Osmotische druk gaat om druk die ontstaat vanuit verschillende zoutconcentraties bij een membraan. Zoek het op en lees je in. Echter, heb je wel gelijk dat in gewoon kraanwater veel kan leven. Echter, is het wel tot een minimum beperkt. @reddie, de osmotische druk valt mee. In slootwater zit het ook vol met "beestjes", echter is dat ook zoet water (net zoals kraanwater) en bacteriën en andere micro-organismen kunnen hier ook goed tot heel erg goed leven.
Is niet noodzakelijk.

Helder water kan schadelijke ziektekiemen bevatten, ook kunnen er stoffen inzitten die met het blote oog niet te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk.
Echter, door de reactie bij Reddie kom ik uit op een in basis verkeerde beredenering. Daardoor kan ik hier geen + geven.