Als vergif over de houdbaarheidsdatum raakt, is het dan giftiger of minder giftig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.5K
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan je natuurlijk nooit algemeen stellen. Welke soort vergif bedoel jij?

Antwoorden (3)

Minder werkzaam. De houdbaarheid geeft hierbij aan voor hoelang het de werkzaamheid kan garanderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ie giftiger word net zoals wijn ook sterker word de ouder ie word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gifstof ontleedt langzaam.
De ontledingsproducten kunnen zowel GIFTIGER als minder werkzaam worden, dit hangt af van de verbinding die de vergiftigende werking veroorzaakt.
Cholinesteraseremmers nemen in werkzaamheid (giftigheid) af maar er zijn beslist gifstoffen die in hun afbraakfase verbindingen vormt, die giftiger zijn, juist voor mens en dier terwijl het dan oorspronkelijk een plantengif kan zijn.

Tegenwoordig zijn alleen nog stoffen toegelaten die afbreekbaar zijn maar dat houdt niet in dat je er van uit moet gaan dat je ze na de houdbaarheidsdatum en /of onjuiste bewaarwijze als minder gevaarlijk moet beschouwen.

Houd u dus aan de houdbaarheidsdatum en juiste bewaarwijze en gooi spul wat over de houdbaarheidsdatum is weg via de KGA box.

Bij twijfel overleggen met fabrikant en milieustraat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Pas op voor professionele gifproducten , vooral de middelen die oa. door wespenbestrijders gebruikt worden zijn extreem giftig.
Deze normaal ogende spuitbussen veroorzaken bij onjuist gebruik spoedige dood.
Dergelijke producten worden door de huid opgenomen, een "natte" spuitbus met dergelijke dichloorvos-verbindingen kan als je hem pakt al doses gif in je lichaam brengen waarbij je ernstig en mogelijk letaal risico loopt.
Dergelijke spuitbussen zijn ook na vele tientallen jaren nog extreem gevaarlijk.
Raak zulke bussen dus niet eens aan maar bel de gemeente en sluit de ruimte af.
Met dit soort materiaal heb ik "bijna"ongelukken meegemaakt, de concentratie werkzaam gif is honderden malen zo sterk als insectenspray voor consumenten en die zijn al gevaarlijk bij onjuist gebruik.

Als algemene regel geldt, hoe hoger de concentratie gifstof, hoe langer het buiten de houdbaarheidsdatum actief en onverminderd gevaarlijk het blijft.

Zo kon een klein kind nog net op tijd van zo een spuitbus verlost worden.........!!