Hoe komen metalen aan hun glans?

Als je dingen van ijzer zilver of goud ziet lijken ze een beetje te glanzen/blinken, als ze niet te veel onder het stof zitten of dof zijn geworden. Maar waardoor krijgen ze die glans?

erotisi
8 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De Elektronen in een metaal kunnen zich relatief makkelijk bewegen(dat is meteen ook de reden waarom deze warmte en elektriciteit goed geleiden). Hetgeen betekent dat deze elektronen zich in veel verschillen energie stadia kunnen bevinden, en kunnen daardoor inkomende stralingen goed absorberen. Paradoxaal gezien is dit juist de reden waarom inkomend licht zeer goed wordt gereflecteerd, de absorptie is erg sterk en de golfbewegingen van de fotonen worden geforceerd om zeer snel terug te vallen naar 0. Deze snelle verandering in de golfbeweging is niet makkelijk te overwinnen en de enige manier met deze snelle wisseling om te gaan is om de foton(en) te absorberen, en dan direct weer opnieuw uit te zenden als een reflectie... Om kort te gaan zit het in de losse elektronen die het maakt dat metaal licht goed reflecteert...