Als je volgens Einstein met de lichtsnelheid eenmaal om de aarde reist, is bij terugkeer de tijd op aarde langer verstreken dan je reis.

Ik heb nou nooit begrepen hoe dit zit, en ook op Wikipedia kom ik er niet uit. kan iemand het mij helder uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Weet je hoe snel dat je om de aarde gaat? Dat is bijna geen tijd... Het licht naar de zon doet er net iets meer dan 8 minuten over... Maar dat is miljoenen kilometers, de aarde is 40.000 kilometer... Daar doet het licht als het rond kon gaan in ietsje meer dan eentiende seconde over... En jij wil in die kleine tijd nog een jonger worden?

De tijd van de thuisblijver lijkt langzamer te gaan, als je met de lichtsnelheid reist dan staat jouw tijd voor de ogen van de thuisblijver stil... Dus in de tijd van de lichtstraal waarop jij reist is er geen tijd verstreken bij het omtrekken van de aarde, dus die eentiende seconde is er voor jou geen tijd verstreken... Dus de thuisblijver is eentiende seconde ouder geworden en jij die met die lichtstraal reisde heeft die eentiende seconde nooit bestaan... Dus jij bent eentiende seconde jonger gebleven ten opzichte van de thuisblijver...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt inderdaad in de buurt van het antwoord. Maar ik heb ondertussen het antwoord zelf al gevonden. Een mooi gedachtenexperiment was de Lorentzklok: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzklok Toch bedankt, Xinix

Andere antwoorden (2)

Dit is heel lastig te bevatten. Het idee is dat zwaartekracht tijd beinvloed, heel eenvoudig gezegd. Oftewel: Hoe sterker de zwaartekrachtvelden waarin je je bevindt, des te langzamer verstrijkt de tijd. Dus als je verder van de aarde bent, gaat de tijd sneller (Zwaartekracht is zwakker).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Einstein kun je juist niet met de snelheid van het licht reizen. Het enige dat volgens Einstein met die snelheid kan reizen, is het licht zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je kan niet met het licht reizen volgens die theorie. Maar deze tijdverschuiving treedt al op bij 99% van de lichtsnelheid