Wat verwarmt sneller: een breed glas of een smal glas?

We hebben een opdracht en ik vroeg me af of een smal glas met water sneller verwarmd dan een breed glas met dezelfde hoeveelheid water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hangt van je opstelling af:

De verwarming van onderen: Is dit een grote brander? Als het brede glas over een groter oppervalk verwarmt kan worden dan het smalle glas, dan wint het brede glas.

Als ze beiden over een gelijk oppervlak verwarmt worden, dan wint de smalle, omdat de brede een groter oppervlak heeft voor water verdamping, waardoor de mate van afkoeling tijdens verwarmen hoger is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een smal glas en daar blijft het ook langer heet in !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het glas wat met je brander het grootste vuur-raakvlak kan maken, dat warmt het snelst op... Dat kan of het smalste zijn of het breedste, maar het staat of valt met het vuur-raakvlak, waar dat het grootst is, dat glas warmt het snelst op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe verwarmje het glas? (of de inhoud daarvan)
Gebruik je een dompelaar, dan is het van belang dat de hele dompelaar onder de vloeistof zit en dan zal je met een smal glas effectiever het water verwarmen. De vertikale warmtegeleiding in water is beter dan horizontaal omdat warm water op stijgt en als gevolg daarvan kouder water weer bij de dompelaar komt.
Verwarm je met een brander of warmte plaat dan is ook een zo groot mogelijk oppervlak met de warmte bron van belang. Is echter vanwege de zeer matige warmte geleiding van glas sowieso een slechtere manier van opwarmen.

De koeling (ja ook tijdens de opwarming gaat eea al koelen) is afhankelijk van het contact met de lucht. Hier is met name een smalle boven opening van belang (liefst gesloten met slechts een veiligheids ventiel tegen overdruk) omdat vooral verdamping van water het meeste energie kost. Energie die je extra moet toeveoegen tijdens de verwarming. En bij een klein boven oppervlak van het water zal die verdamping bij dezelfde temperatuur en druk lager zijn.

(Isloreren van het glas heeft ook een gunstig effect, overigens zowel bij het smalle als bij het brede)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het breedere glas zal sneller opwarmen omdat de oppervlakte van de bodem van het glas allesbepalend is. Bij een normale ronde glas is de bodem een cirkel. De oppervlakte ervan is pi*r^2. Dat wil zeggen dat de radius van het glas in het kwadraat meetelt voor de oppervlakte. Een verdubbeling van de radius geeft een verviervoudiging van het oppervlakte. Dat komt erop neer dat er bij een steeds breder wordend glas de bodem steeds belangrijker wordt. Ik hoop dat de volgende grafiek e.e.a. duidelijker maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb gerekend met een constante volume van 10 liter.

Toegevoegd na 59 minuten:
Verder ga ik uit van verwarming van de bodem middels een bunsen brander of iets dergelijks...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is geen zinnig antwoord op te geven als we niet meer gegevens hebben.

Wat is de oppervlakte van de vloeistof wat met lucht in aanraking komt tov de inhoud? Hoe ga je het water verwarmen? Met vuur? Met je handen? Met een fohn? In een oven? In een magnetron? Hoeveel temp. stijging moet er zijn. Loop het glas taps toe naar boven of juist naar beneden, enz. enz.

Als we dit soort dingen niet weten blijft het speculeren en kunnen we alleen een algemeen antwoord geven wat dus hoogstwaarschijnlijk niet klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker makkelijk zo je opdrachten doen... ook nog huiswerk voor engels of wiskunde of zo? doen we dat ook ff voor je ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opgave is onvolledig en dus moet er gespeculeerd worden en we hebben met de creditcrisis ondervonden wat de gevolgen daar van zijn. Belangrijk o.a. te weten is op welke manier en met welk medium er verwarmd wordt. Wel heb ik de natte oppervlakten van een glas met een diam van 7 cm en 10 cm en met een vloeistofinhoud van 200 cc even uitgerekend en dan blijkt inderdaad dat het natte oppervlak van het grote glas ietsje groter is dan die van het kleine, te weten 157 cm2 tegen 152,8 cm2, of wel een factor 1,03 groter. Maar als je dan een glas van 10 cm vergelijkt met een glas van 20 cm en een inhoud van 600 cc, wordt de factor 1,36. Hieruit mag je concluderen dat hoe kleiner de diam van de glazen zijn bij gelijke vloeistofinhoud hoe kleiner het natte oppervlak van het grote glas in het voordeel is en dat bij kleine glazen nauwelijks meer verschil is. Dus bij de opgave dient ook de diam van de glazen te worden opgegeven. Drinkse.