Draaien planeten/manen altijd in dezelfde richting om hun zon/planeet heen?

En zo ja, waarom is dat zo?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel met de klok mee of tegen de klok in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

In principe wel. Een zonnestelsel ontstaat namelijk vanuit een grote gaswolk, die door zijn eigen gewicht inkrimpt.
In het midden komt de meeste massa, en daar vormt zich een ster. Nu is het zo, dat een wolk altijd in beweging is, en de Wet van Behoud van Impuls zegt, dat die draaibeweging blijft bestaan.
Daardoor ontstaan meestal meer sterren die om elkaar heen draaien.
Maar soms wordt de draaiingsenergie opgevangen door kleinere massa-klompen, en dat zijn dan planeten geworden.

Vandaar dat de planeten allemaal in dezelfde richting om hun ster heen draaien. En de eerste manen om de planeten draaien dus ook in dezelfde richting.

Het samenklonteringsproces is in feite: heel veel botsingen. Daardoor kunnen brokstukken alle kanten op geslingerd worden. Sommige komen in een baan om een planeet terecht en draaien dan in een willekeurige richting.

Kijk je bij voorbeeld naar Jupiter, dan zie je dat alle grote manen in dezelfde richting draaien, en dat sommige heel kleine maantjes zo hun eigen richting hebben, bijvoorbeeld polair, of tegen de richting van de andere manen in.

Dat ligt dus aan de fase in het wordingsproces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee elke planeet heeft zijn eigen baan om de zon als ze dezelfde kant opdraaien en hun baan word verstoort kunnen ze tegen elkaar knallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En? Er is niemand die het zonnestelsel met voorbedachte rade heeft gemaakt en heeft bedacht dat die planeten niet moeten botsen. Het is juist zo dat alles botst en bij elkaar klontert, tot er alleen grote klonters (= planeten) overblijven die niet in elkaars weg zitten. De aarde is in het verleden waarschijnlijk al in heftige aanraking gekomen met een planeet ter grootte van Mars, waardoor o.a. de maan is ontstaan.
Ze draaien allemaal in dezelfde richting omdat ze ontstaan zijn uit een grote wolk steen en gruis die in eerste instantie om de zon draaiden.
De planeten zijn ontstaan omdat geleidelijk de losse delen van de wolk zijn gaan samenklonteren door de zwaartekracht die alle delen op elkaar uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zonder invloed van buitenaf zullen ze de draairichting aanhouden. De kinetische energie die nodig is om planeten en manen van richting doen veranderen is zeer groot.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zo is de maan ontstaan doordat een planeet ter grootte van Mars op de Aarde knalde en aan de andere kant veel materiaal uit de aarde sloeg en er voor een deel zelf doorheen ging.
Ondanks deze enorme impact is de Aarde niet andersom om de zon gaan draaien, wel is de baan veranderd van grootte (en wat van richting) en draaien de maan (die zich uit het materiaal van deze botsing vormde)en aarde om elkaar heen waarbij de zelfde kant van de maan steeds naar de aarde gericht is.
Dit bijzondere verschijnsel wordt dan ook door bovenstaande gebeurtenis verklaard.
We vliegen met RUIM 100 000Km/h om de zon heen, daarom is een relatief kleine meteoor voor ons zo gevaarlijk, als deze meteoor recht op de zon afvliegt , kan deze ons treffen met een (zijwaartse) snelheid van pakweg de omloopsnelheid van de aarde om de zon (dus 100 000Km/h) en dan geeft een meteoor zo groot als een
huis (vrij klein dus) een kinetisch effect welke die van waterstofbommen kan evenaren.
Toch zal zo een meteoriet de baan van de aarde niet noemenswaardig veranderen omdat zo een meteoriet tov de massa van de aarde zeer klein is.

Er is dus ZEER veel energie nodig om banen van planeten en manen te veranderen.
Dat gaat dus beslist niet vanzelf.

Toegevoegd na 1 dag:
De draairichting van de meeste planeten is vanuit een vlak gezien, ongeveer gelijk aan de aarde, een van de planeten (ik meen mercurius) heeft een grote ellipsbaan om de zon.
maar ook deze draait min of meer in dezelfde richting als de andere planeten.
We hoeven hier niet rauwig om te zijn, botsingskansen zijn kleiner en het energetisch moment bij botsing zal zeer veel geringer zijn dan wanneer de planeten tegenovergestelde banen zouden hebben.
Heel veel ruimtegruis draait ook mee in dezelfde richting, dat voorkomt dramatische botsingen voor een heel groot deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen wel, vanwege de wijze waarop zonnestelsels ontstaan. Echter, een zonnestelsel zou een van buiten komende planeet kunnen invangen, waarbij deze niet noodzakelijk de voor dat zonnestelsel gebruikelijke richting hoeft aan te houden. Hij zou in tegengestelde richting kunnen omlopen, of onder een grote hoek. Hetzelfde geldt voor manen.