Welke krachten zijn er werkzaam bij osmose?

Osmose blijkt een spontane reactie te zijn, waarbij de oplossing zo gelijkmatig verdeeld wil zijn. Maar zijn het dan de em-krachten die uiteindelijk voor alle chemische bindingen zorgen?

In geval van een volledige verzadigde oplossing (aan minimaal een zijde) zijn de krachten dan niet zodanig benut dat er geen verplaatsing meer plaatsvind?
Stel bijv. een suikeroplossing. De suikermoleculen zijn dan volledig omgeven door watermoleculen, maar blijft er dan nog genoeg kracht over om nog meer water naar zich toe te trekken?

En bij welke afstanden gaat osmose nog op? Stel je hebt een bak water van 100 (kilo)meter lang. Aan de ene kant zit alle suiker aan de andere kant niets. Vindt er dan ook nog diffusie plaats?

erotisi
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Osmose is overigens wat anders dan diffusie. Bij osmose is sprake van diffusie over een semipermeable membraan. Sommige moleculen kunnen wel passeren maar andere niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Reddie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen krachten, wel energie.

Het beste antwoord

Er zijn geen krachten werkzaam bij diffusie en osmose.
Diffusie en osmose vinden spontaan plaats omdat moleculen en atomen constant in beweging zijn.
Neen een bak met aan de ene kant rode knikkers en aan de andere kant blauwe knikkers. Geef de knikkers een snelheid door de bak constant heen en weer te schudden. Na een tijdje zitten alle rode en blauwe knikkers helemaal door elkaar.
Dat is diffusie.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met voor osmose dan nog de toevoeging dat tussen die rode blauwe knikkers een latje met gaten zit. De rode knikkers passen niet door het gaatje, de blauwe wel.
Na het schudden zijn de knikkers ongelijk verdeeld: aan de ene kant zitten er méér (nl. rode en blauwe) aan de andere kant zitten er minder (alleen blauwe).
erotisi
8 jaar geleden
Maar je hebt hier toch een 'schudkracht' gebruikt? Helemaal spontaan gaat zoiets toch niet evenals met moleculen?
Reddie
8 jaar geleden
@erotisi, dat schudden ik bij knikkers nodig om ze in beweging te houden.
Moleculen en atomen bewegen constant. De thermische beweging.
"Lucht" moleculen bewegen zich zelfs iets sneller dan het geluid.
Zo'n 1600km/h. Ze botsen ongeveer een miljard keer per seconde tegen een ander "lucht"molecuul.
Zelfs de atomen in een stuk ijzer bewegen zich. Zij het dat ze niet ver van hun plaats komen. Daarvoor zitten ze te dicht tegen elkaar gepakt. Maar als je het stuk ijzer verhit gaan ze sneller bewegen, en duwen ze elkaar een beetje weg. We zeggen dan dat het ijzer uitzet bij verwarming.
erotisi
8 jaar geleden
Ik dacht dat in de natuurkunde misschien alleen het verval van een atoom zonder oorzaak kon zijn.
Ik vind het nl moeilijk te begrijpen dat die moleculen/atomen spontaan bewegen. Stel bijv een bak voor met aan de een kant water en aan de andere kant vet. Ik ga er daar even van uit dat vet hydrofoob is. Dan lijkt het mij sterk dat de verdeling van het vet na een tijdje gelijk verdeelt in de bak zit.
tinus1969
8 jaar geleden
@Reddie, @erotisi, daarom moet je ook niet vergelijken met een bak knikkers, maar met een bak KIKKERS. Die springen spontaan door de bak, en na een tijdje zitten (als je begint met twee soorten kikkers) beide soorten kikkers door elkaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die moleculen en atomen bewegen ook niet spontaan, het heeft wel een oorzaak: er is energie aan toegevoegd in de vorm van warmte, dat zorgt voor meer energie, beweging, wat als temperatuur uitdrukken Met water en vet ga je geen uitwisseling krijgen. Niet alleen bevinden beiden zich in verschillende aggregatietoestanden, je hebt inderdaad de afstoting tussen beiden die een en ander verhindert; Dat heb je bij je water, suiker mengsel echter niet. Je vergelijking met vet en water dat zich zou spontaan vermengen is in feite hetzelfde als stellen dat die knikkers uit het voorbeeld van Gesp door een muur zouden kunnen heen rollen.
erotisi
8 jaar geleden
@Daki Maar ergens energie aan toevoegen heb je daar niet een kracht voor nodig dan?
En waarom zou afstoting wel kunnen verhinderen maar aantrekking niet kunnen stimuleren?