iso-octaan is een stof die dezelfde molecuulformule heeft als octaan (C8H18), maar niet hetzelfde is als octaan. Iso is een afkorting voor isomeer. octaan heeft meerdere isomeren, maar als over iso-octaan gesproken wordt bedoelt men doorgaans 2,2,4-trimethylpentaan

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij het tekenen van de structuurformule van iso-octaan zal je de C's en H's dus moeten tekenen zodat je de isomeer 2,2,4-trimethylpentaan krijgt, en mag je dus niet zelf kiezen welke isomeer van octaan je kiest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk gezien denk ik dat je hetzelfde poogt te zeggen als ik, maar dan niet geheel juist. Iso staat niet voor een methyltak, dit kunnen namelijk ook andere takken zijn, maar is eigenlijk gewoon een afkorting voor isomeer. Octaan heeft meerdere isomeren, maar als we het hebben over iso-octaan doelen we doorgaans op 2,2,4-trimethylpentaan. Gezien het feit dat de vraagsteller iso-octaan wil tekenen, neem ik aan dat hij op zoek was naar wat iso-octaan eigenlijk is. Jouw uitleg geeft hier naar mijn mening geen antwoord op
Ik citeer voor uit ons binas boek, tabel 66D.
'de naam van een vertakte tak ziet men als geheel. (...) zijtakken in vertakte takken worden voorafgaand door plaatsnummers. (...) enkele vertakte takken hebben een veel gebruikte triviale naam.

Iso staat voor een bepaald soort vertakking. Iso staat voor een methyltak op een na laatste plaats van een koolstofreeks.
Zie een foto van de binas voor voorbeelden.

Ik hoop dat je vraag beantwoord is...