Als de wind ergens langs strijkt veroorzaakt dat wervelingen en dat hoor je als ruis, b.v. als de wind door boomtakken waait of langs je oorschelp.
Als de wind over een schoorsteen waait kan dat de luchtkolom in de schoorsteen in trilling brengen waardoor de schoorsteen gaat huilen. In feite wordt de schoorsteen dan een grote orgelpijp of beter panfluit.
Afhankelijk van de vorm van het voorwerp kan het ruisen, gieren of fluiten, maar zonder oppervlak wat wordt geraakt is er geen geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Maar als een wind de ander raakt, maakt het ook geluid. Dus maak de wind ook zelf geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid is een trilling van lucht.. Wind kan dit veroorzaken op vele manieren door met elkaar te trillen of door tegen iets aan te komen en dat is trilling te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als de wind iets raakt. Bv een gebouw, daar loeit hij omheen of hij fluit in de bovendraden van de trein. Maar omdat hij in feite dus ook je hoofd en je oren raakt hoor je het altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid komt altijd van een voorwerp dat vibreert, dat kan een vioolsnaar zijn, de stembanden maar ook een blad van een boom dat beweegt. Het geluid komt naar je toe door door trillende moleculen lucht, die op hun beurt je trommelvlies laten trillen.