Hoe reken je de snelheid van een tram of trein uit met een geodriehoek?

We gaan deze opdracht krijgen voor school, en het moet niet op de manier dat je de rails moet meten met die geodriehoek, want dan hadden we wel een meetlint gekregen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie schets

tg 20°=x:30
x=tg20°x30=19,9 m

Afgelegde weg trein is 2x19,9=39,8 m in 3 min.
Snelheid trein 60:3x39,8=796 m/uur=0,796 km/uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een driehoeksmeting. Hier vind je een prima beschrijving:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Driehoeksmeting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie (nog?) niet hoe je daarmee ook de snelheid kunt bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiermee bereken je de plaats van een voorwerp. Als dat voorwerp beweegt kun je dit twee keer doen en dan weet je de afstand die dat voorwerp heeft afgelegd. Deel deze door de tijd tussen de twee metingen en dan heb je een snelheid van het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdaging is natuurlijk om iets origineels te bedenken :-) herinnert me aan deze anekdote: http://felix.physics.sunysb.edu/~allen/Jokes/bohr.html
Het zou kunnen dat je een foto krijgt van een rijdende trein die genomen is met een langere sluitertijd.
Je krijgt dan het beeld van een beetje een wazige trein (omdat hij bewogen heeft tijdens het fotograferen) die van het ene punt op de foto naar het andere punt is gereden.

Bij zo'n foto zeggen ze dan hoe lang de sluitertijd is geweest. Dus hoe lang het beeld van de trein als het ware is vastgelegd. Je weet dan in hoeveel seconden de trein van het ene naar het andere punt is gereden.

Om de snelheid te bepalen moet er ook nog iets over afstand of lengte bekend zijn. Vaak wordt dan de schaal bij de foto gezet (1 cm is in het echt ...).
Maar in principe kan elk gegeven over de lengte. Ze kunnen ook zeggen dat een boom 3 meter is bijvoorbeeld. Je meet dan de boom met je geo en berekent waar 1cm op de kaart voor staat in de werkelijkheid.
(Reken altijd met lengtematen omgezet in meters, dat is makkelijk als je de snelheid moet bepalen.)

Wanneer je dan met je geo meet hoelang het is van bijvoorbeeld de eerste voorkant van de trein tot aan de laatste voorkant van de trein, dan kun je uitrekenen hoelang dat in werkelijkheid is.
Je hebt dan een antwoord dat hij ...meter(=afstand in werkelijkheid in meters) rijdt in ...seconden(=sluitertijd in seconden).
Snelheid wordt gegeven in meter per seconde of in kilometer per uur. Je antwoord moet je dus omzetten naar hoeveel meter in 1 seconde of hoeveel kilometer in 1 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee, met een mobieltje kun je ook een filmpje maken, dan ligt de plaats en de tijd allebei vast.