Hoe komt het dat ik steeds statisch geladen ben elke keer als ik op de bank heb gezeten? En hoe kan ik dit voorkomen?

Ik heb een stoffen bank met echt van dat statische spul in de zitkussens (als ik de stof eraf haal hoor ik ook geknetter en zie ik pluisjes rechtopstaan als ik er met mijn handen langs ga). Nadat ik op de bank heb gezeten en doe de deur open (metalen klink) dan krijg ik om de haverklap een schok. soms een kleintje, maar meestal een flinke opdonder.
Hoe kan dit? maar nog belangrijker: hoe kan ik dit voorkomen? heb al eens geprobeerd om met schoenzool deur open te maken, maar toen voelde ik de schok helemaal in mijn been (en het werd er niet zachter op haha).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Een van de oorzaken is vaak een te lage luchtvochtigheid, als je die verhoogt is meestal het probleem opgelost. Het is bovendien beter voor jou en voor je planten.
Je kunt het snel even testen door wat water boveno de bank te vernevelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hee wat goed!! Dus als ik de bank bevochtig, dan zou ik er geen last meer van moeten hebben?
Ik ga het straks proberen! thanks!
ook toevallig nog tips voor de auto? :)
Dat komt door statische elektriciteit die je opwekt doordat je op de bank zit en tegen de bank aan wrijft tijdens het zitten. Hoe droger het is in je kamer hoe erger het is. Dus b.v. waterverdampers aan je cv kunnen helpen.