Klopt het dat we alle onnodige lichaamsdelen zoals de pink verliezen na miljoenen jaren omdat we deze nauwelijks gebruiken? Hoelang duurt dat nog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Nee dat klopt niet want de pink is niet nutteloos. Met de pink kan je toch hele nuttige dingen. Kleine gezichts openingen kan je er nl. prima mee schoonhouden. Dus laten we de pink behouden. Laten we beginnen met de kleine teen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zo werkt evolutie niet.
We hebben wel eenpaar vrijwel rudimentaire organen omdat we ze niet meer gebruiken of nodig hebben, maar daar zijn miljoenen jaren overheen gegaan en we hebben ze nog steeds.

Pas wanneer een mutatie echt een VOORDEEL oplevert ten opzichte van mensen die die mutatie niet hebben, zal een orgaan als een pink na hele lange tijd kunnen verdwijnen. Bijvoorbeeld als het niet hebben van een pink betekent dat je betere kansen hebt om je voort te planten. Dat lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Veel meer is het zo dat mensen met ene wat minder grote pink, niet minder voortplantingskansen hebben dan mensen met ene sterk ontwikkelde pink, waardoor een 'kleinere pink' zich door de populatie kan verspreiden.

Ik zou er dus maar niet opwachten. Trouwens, je gebruikt je pink vermoedelijk vaker dan je denkt ; al is het maar met typen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat dacht je van piano / vioolspelen en andere snaarinstrumenten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, inderdaad zo werkt de evolutie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou met handwerken ook beslist niet zonder pinken toekunnen. Gebruik ze dagelijks. Het kleine formaat is overigens eerder juist een voordeel, waarbij ik me kan voorstellen dat de pink niet zozeer 'verschrompeld' is als wel dat een kleinere pink voordelen geeft die juist het ontstaan van kleinere pinken bevorderen. Sterker nog, volgens mij heeft in de natuur niet één enkel dier zoveel plezier, voordeel en baat bij zijn pinken als juist de mens. Zeker in combinatie met de opponeerbare duim. De menselijke hand is een top-ontwerp, en bevat helemaal geen 'rudimentaire' organen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak eens een voorwerp stevig vast, eerst met je volle hand, en dan nog eens, maar zonder de pink. Je zult zien dat in deze ene basishandeling al blijkt dat de pink verre van rudimentair is.
Ik ben het dus eens met Marleen:
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat in de reacties allemaal over de punk gedelebreert wordt, terwijl dat niet meer dan een slecht voorbeeld is wat weinig van doen heeft met de kern van de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je me de "punk gedelebreert"? Misschien de pink gedelibereerd" ? Ik krijg altijd een spellingscorrector te zien als ik iets op GV intik. Jij niet ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hanson
De enige spellingscorrector die over "punk" zeurt, dat ben jij. Immers "punk" is een heel normaal woord.
Bovendien bewijs je zelf al dat uit de context prima te begrijpen valt dat het hier een typefoutje betreft en dat er "pink" bedoeld werd. Vergissen is menselijk. (toegegeven: er over z**ken ook !)
het is maar de vraag of onze pink onnodig is....

Volgens de evolutieleer overleven sterke genen, als mensen met kleinere, of geen, pinken meer overlevingskans zouden hebben zou je gelijk hebben.

In onze maatschappij worden kleine gebreken gecompenseerd zodat de natuurlijke evolutie minder invloed heeft:

In een natuurlijke leefomgeving zouden mensen met slechte ogen minder eten vinden en eerder ten prooi vallen aan ongelukken of roofdieren. In onze maatschappij hebben we brillen, en zijn goede of slechte ogen geen factor voor overleving meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterke ( of zwakke) genen bestaan niet. Genen coderen voor eigenschappen. Als de eigenschappen een voordeel geven in de omgeving waarin ze zich bevinden wordt de kans op overerving groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat wij nu hulpmiddelen gebruiken heeft gewoon net zoveel invloed op de evolutie als dat we ze niet zouden gebruiken. Alleen zullen we waarschijnlijk een andere kant op evolueren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gen dat een voordeel geeft in de omgeving waarin het zich bevindt daarmee een sterk gen. (ok, dat is mijn definitie)
Door het gebruik van de computer worden de hersenen niet meer echt actief en ik maak het dagelijks mee dat mensen zo stom lullen dat het lijkt of bij die gasten de hersenen al weg evolueren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan ook zijn dat ze op jeugdige leeftijd veel geblowd hebben :) Zelf denk ik dat het verschijnsel dat je noemt wel met de computer te maken heeft, maar meer met de cultuurveranderingen die deze, en met name de internetverbinding eraan, tot gevolg heeft
.
De google mentaliteit: als het goede antwoord niet binnen vijf tellen op je scherm staat is het moeilijk, of bestaat niet.
Twitterberichten zijn waar.
Mensen hebben 1000 vrienden. Echte vrienden. Echt waar.
Als alles misgelopen is door je eigen stommiteiten en zelfs control-Z niet meer helpt herinstalleer je je leven (of koopt een nieuw)