Waar kan ik Natriumacetaat kopen?

Ik wil graag proberen HOT ICE te maken.

Als iemand tips hiervoor heeft, alle input is welkom :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Normaal zou ik zeggen , de drogist.
Je kunt het ook zelf eenvoudig maken!!
Neem gewone soda (zakje kristalsoda) en schoonmaakazijn.
Doe een veiligheidsbril op en doe 0.9 liter schoonmaakazijn in een kom of roestvrijstalen bak van minimaal 2 liter.
Gooi daarna stukjes soda in de azijn.
Dit gaat flink bruisen.
Als de soda niet meer bruist , roer je de oplossing flink door.
Daarna doe je voorzichtig net zolang met een spuitje oid. kleine beetjes azijn bij de oplossing totdat er geen belletjes meer ontstaan.
Je hebt nu een oplossing van Natriumacetaat.
Deze kun je indampen, door de kom van roestvrij staal met inhoud op een zachte vlam van het fornuis tot koken te brengen en te houden.
Als het volume tot pakweg 1/5 is ingedampt zet je het vuur uit.
Als het afgekoeld is gaat het kristalliseren.
De kristallen zijn bruikbaar voor je experiment.
Eventuele vloeistof kun je verder indampen.
Overleg met je ouders en doe het niet zonder toestemming/toezicht
Juist uitgevoerd is dit niet gevaarlijk.
Vermeid echter hoog vuur en hard koken.
Zorg dat de oplossing niet sputtert.
Gebruik beslist GEEN aluminium pan.
Het indampen vergt wat tijd , dus leuk voor de herfstvakantie.
Schoonmaakazijn en soda zijn erg goedkoop.
Deze aanpak is voordeliger dan kant en klaar Na2Acetaat te kopen
Succes.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je Bedankt voor je antwoord:) Wat gebeurt er met een aluminium pan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken jij het verschil tussen roestvaststaal en aluminium? Zo niet dan kan je het product beter kant en klaar kopen. Aluminium kan met sterk alkalische oplossingen wegvreten / oplossen. Soda is alkalisch.
In die handwarmers die je moet breken zit ook natriumacetaat.