Moleculaire stoffen
Dit zijn de stoffen die het meeste voorkomen in het dagelijks leven. Moleculaire stoffen zijn stoffen die zijn opgebouwd uit moleculen - zoals de term 'moleculair' al zegt. Moleculen bestaan uit atomen die op hun beurt weer zijn opgedeeld in een kern met eromheen elektronen. De kern bevat neutronen en protonen. Protonen zijn positief geladen en elektronen negatief. Neutronen hebben geen lading. In een normaal atoom zijn er altijd evenveel protonen als elektronen, dus is de lading van het hele atoom ALTIJD 0!

Schematische opbouw:
Moleculaire stof > molecuul > atomen > kern (met protonen en neutronen) + elektronen

Eigenschappen:

Stoffen hebben een kook- en smeltpunt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat moleculaire stoffen zijn opgebouwd uit moleculen, maar alle stoffen zijn toch opgebouwd uit moleculen?
Reddie
10 jaar geleden
@GDB, dat is niet helemaal waar. Bij veel vaste stoffen kun je niet echt van moleculen spreken. Bijvoorbeeld IJzer en andere metalen, diamant, en zelfs bij keukenzout kun je niet van moleculen spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spreek je dan alleen van atomen?
Er zijn drie soorten stoffen, moleculaire stoffen, metalen en zouten. De laatste twee bestaan uit geladen deeltjes die onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Daarom geleiden metalen en opgeloste of gesmolten zouten elektrische stroom. Moleculaire stoffen geleiden geen stroom omdat ze bestaan uit ongeladen eenheden, moleculen. Een molecuul is een groep atomen die stevig aan elkaar zitten met atoombindingen. Omdat atomen geen lading hebben, hebben moleculen dat ook niet. Moleculen trekken elkaar aan met een relatief zwakke kracht, de vanderwaalskracht. Deze kracht wordt gemakkelijk verbroken en daarom hebben moleculaire stoffen een veel lager smeltpunt en kookpunt dan metalen en zouten. Bij de laatste 2 zijn geladen deeltjes aanwezig die elkaar veel sterker aantrekken.