Kookpunt ongv 100c en daarboven gaat het stomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En leg eens uit??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het nog steeds water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het water bij atmosferische druk (1 bar) heter wordt als 100 graden, wordt het stoom. Water blijft altijd water, ongeacht de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome als je leest weet je antwoord op wat je vergeet achter water.
@Adriek dat staat eral ;)
Onder normale druk (standaarddruk) gaat water verdampen bij 100 graden celsius, dit noemen we koken. We weten ook dat bij een lage tegendruk het water kookt bij een lagere temperatuur. Als we de druk verhogen heb je dus een hogere temperatuur nodig om het water te koken. In een snelkookpan kun je bijvoorbeeld wel een watertemperatuur van 120 graden celsius bereiken. Het ligt vooral aan de druk die je in je opstelling kunt opbouwen, hoe hoog de watertemperatuur kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen bovengrens. Stoom kan elke hoge temperatuur bereiken en stoom is ook water.
escape
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Stoom is water in de gasfase. Technisch gesproken is het water. Waarom haal jij je schoolgeld niet terug? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia: "Water komt in de natuur voor in de drie verschillende hoofdfasen: als vloeistof, als vaste stof en als gas." Dus inderdaad: "Stoom is water in de gasfase".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Watermoleculen kunnen in een soort plasmafase overgaan, maar het blijven watermoleculen.
Als ik bijgevoegd artikel goed begrijp vallen de afzonderlijke watermoleculen bij 10.000 graden celcius uit elkaar. Dat is dan de maximale temperatuur van water, want onder die temperatuur heb je nog steeds water, alleen in gas vorm.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarboven heb je los bewegende waterstof en zuurstof moleculen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor de duidelijkheid. Ik hanteer als definitie van water het watermolecuul, niet de fase waarin het zich bevindt (vast, vloeibaar, gas).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag is alleen zijn die moleculen zo los dat je ze zou kunnen scheiden?
Pas dan is er sprake van 'losse' moleculen H en O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik het artikel interpreteer hoef je dan niet meer te scheiden, maar zijn ze dan gescheiden. Wat je dan hebt is een mengsel van waterstof en zuurstof atomen. Als je dat weer af laat koelen tot kamertemperatuur heb je nog steeds een mengsel van waterstof en zuurstof atomen. Als je dan een vonkje in dat mengsel brengt krijg je een enorme knal en weer water.
Wellicht wordt met deze vraag gerefereerd naar het kritisch punt van water. In dat geval is de maximumtemperatuur = 374,2 °C.
Boven deze temperatuur kan water nooit vloeibaar zijn, ongeacht de grootte van de opgelegde druk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water heeft als vloeistof de neiging onder druk zijn kookpunt te verhogen.
Boven een bepaalde temperatuur, zowat 400 graden overwint de moleculaire trilling de cohesiekrachten van vloeibaar water en levert verder temperatuurverhoging geen drukverhoging op omdat het dan een samengeperst gas is, bijvoorbeeld net als zuurstof in gasflessen, de zuurstof is daarin niet vloeibaar maar heeft wel een druk van honderden atmosfeer.
Wel heeft ook waterdamp bij dat kritische punt een heel hoge druk, ik meen tientallen atmosfeer,het kan echter ook meer dan 100 zijn (dat heb ik even niet paraat)

Duys de maximale temperatuur van water als vloeistof zou je op ongeveer 400 graden kunnen stellen.

Als waterDAMP (gas dus) kan het stabiel blijven tot plasmatemperaturen boven ongeveer 10000 graden, de H2O moleculen dissocieren dan omdat de elektronen dan een geheel eigen weg gaan...