Ja hoor! Laatst nog met het blote oog, als er geen wolken/mist hing...

Maansverduistering: dan komt de aarde tussen de zon en de maan, dus zie je de schaduw van aarde op de maan!

Maar kan ook andersom zoals een aantal jaar geleden toen hadden we een...
Zonsverduistering: dan zit je dus in de schaduw van de maan omdat hij tussen de zon en aarde staat!

Er zullen vast in het heelal (constant) "verduisteringen" zijn maar weet niet of je dat ergens kan vinden.

Succes

Toegevoegd na 10 minuten:
Heb even snel gezocht maar kon zo 1-2-3 geen site vinden met info, ik zou gewoon op een astronomy-site je vraag nog een keer stellen, of heel brutaal nasa een vraag sturen (of de nederlandse tak van ESA als je engels niet zo goed is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet op welke schaal dat je dit bedoelt. Achter de planeten in ons zonnestelsel vindt je inderdaad een schaduwkegel; we kunnen zelfs verduisteringen van b.v. de maantjes van Jupiter eenvoudig waarnemen.

Verder kunnen we alleen objecten zien die zelf licht uitstralen/reflecteren.

Er zijn natuurlijk wel nevels met donkere materie die voor lichtbronnen waargenomen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Logisch gezien dan hè.
Als er nl. geen schaduw zou zijn, zouden we altijd volle maan hebben en geen nacht. De schaduw van de maan zien we altijd en ook een zonsverduistering is een schaduw die wij kunnen waarnemen.
13 jaar geleden
Jazeker zijn er schaduwen.

Bij een zonsverduistering bevinden wij ons in de schaduw van de maan.

Bij een maansverduistering bevindt de maan zich in de schaduw van de aarde.

Op het bovenste plaatje zie je hoe de staart van de Space Shuttle een schaduw werpt op de rechter hoofdmotor. De romp werpt een schaduw op de rechter laadklep en de rechter vleugel. Het kleine uitsteekseltje aan de linkerkant van het International Space Station heeft ook een duidelijke schaduw.

Op het onderste plaatje zie je Io, een maan van Jupiter. Je ziet duidelijk hoe Io een schaduw werpt op Jupiter (zou jij je in die schaduw bevinden, dan zou je dus een zonsverduistering zien).

In de link hieronder zie je hoe Saturnus een donkere schaduw werpt op zijn eigen ringen.

Toegevoegd na 1 dag:

Ik heb een link toegevoegd. Deze tweede link toont de schaduw van de maan op de aarde tijdens de totale zonsverduistering die op 11 augustus 1999 in Europa werd georganiseerd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Achter elk verlicht object vind je een schaduwzijde. Er is op onze planeet niet voor niets een periode van dag en een periode van nacht. De nacht is niets anders als de schaduw van de planeet.