Wat is het verschil tussen een elektrisch en magnetisch veld?

Bij een magneet staan de elektronen netjes gerangschikt en hebben een specifieke draaiing waardoor er een magnetisch veld ontstaat (of zoiets dergelijks)

Maar waarom wordt dit nu een magnetisch veld genoemd en geen elektrisch veld?
Immers naar ik gelezen heb is de oorzaak van magnetisme juist bewegende ladingen. Bij een magneet echter zijn de ladingen juist 'stilstaand'.

Daarnaast vraag ik me af wanneer er dan sprake kan zijn van alleen een elektrisch veld? Is dat als een molecuul bijv. een negatieve lading heeft, waardoor de elektronen een elektrisch veld creeren?

Of ze toch uitwisselbaar en is het een kwestie van naamgeving en zijn het dezelfde dingen?

erotisi
9 jaar geleden
7.8K
erotisi
9 jaar geleden
En ja ik weet het Reddie dat staat ook in middelbare schoolboeken, maar niet alles is duidelijk genoeg.
Erna55
9 jaar geleden
http://www.nieuwenatuurkunde.nl/download/id/25/vwo+D2+Elektrische+en+Magnetische+Velden,+versie+100112+SZ.pdf Blz 6 tm 9

Het beste antwoord

Een permanente magneet heeft zijn atoomkernen zodanig gerangschikt staan dat deze een gezamenlijk magnetisch veld vormen. Zo'n magneet heeft dus wel een magnetisch veld om zich heen, maar gebruikt daarvoor geen elektriciteit. Vandaar dat dit een magnetisch veld heet.

Een geleider waar stroom doorheen vloeit heeft als gevolg van die elektrische stroom ook een magnetisch veld om zich heen. Stopt de elektrische stroom, dan is het magneetveld ook weer weg.

Omdat het magneetveld hier door stromende elektriciteit wordt veroorzaakt spreken we hier van een elektromagnetisch veld.

Een elektromagnetisch veld is dus een verbijzondering is van het magnetische veld.

Toegevoegd na 17 uur:
N.a.v. je reaktie: een "elektrisch veld" kan 2 dingen betekenen.

Die onduidelijkheid ontstaat doordat 'men' lui is en niet de volledige naam uitspreekt.

Je hebt een elektromagnetisch veld (= magnetisch veld ontstaan als gevolg van het stromen van elektriciteit) en je hebt een elektrostatisch veld.

Bij beide situaties spelen de elektronen een belangrijke rol, vandaar dat "elektro" in de naam. Maar doordat het van die lange namen zijn wordt vaak de verkorte versie gebruikt.

Een elektrostatisch veld ontstaat als gevolg van een statische lading op een voorwerp. Deze lading heeft een afstotende of aantrekkende werking op ladingen van andere voorwerpen in de buurt en is totaal wat anders dan magnetisme.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar wat is nu een goed voorbeeld van een elektrisch veld?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Om élke elektrische geleider bevindt zich een eletromagnetisch veld. Maar bekende voorbeelden zijn die om hoogspanningsleidingen en natuurlijk die om een elektrische spoel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@erotisi
Ik lees je reactie opnieuw en begrijp nu pas denk ik, je vraag: een elektrisch veld kan 2 dingen betekenen. Zie ook de aanvulling op mijn antwoord.
WimNobel
9 jaar geleden
Eerste twee delen van het antwoord helemaal mee eens. Maar een elektromagnetisch veld is een combinatie van een elektrisch en een magnetisch veld, niet een bijzonder magnetisch veld dat door elektriciteit wordt veroorzaakt.
erotisi
9 jaar geleden
"Een elektrostatisch veld ontstaat als gevolg van een statische lading op een voorwerp. Deze lading heeft een afstotende of aantrekkende werking op ladingen van andere voorwerpen in de buurt en is totaal wat anders dan magnetisme." Maar daar ben ik wel benieuwd naar, wat dat verschil dan is? Want dat een lading juist een afstotende of aantrekkende werking heeft, dát doet me dan meer denken aan een magneet. Dus wat is er dan totaal anders?