Wat is de heetste temperatuur die op aarde ooit is bereikt?

Ik bedoel hierbij dus niet natuurlijke temperaturen, want met zo'n 60 graden in de Sahara zal je het al ver hebben gehad. Maar wat door mensen is gecreëerd?

Toegevoegd na 44 minuten:
Het zou leuk zijn als uitgelegd werd hoe dat globaal (dmv welke processen: verhitting of kernverval etc) bereikt werd en in welk jaar.

erotisi
8 jaar geleden
2.2K
Erna55
8 jaar geleden
Wat bedoel je met door mensen gecreëerd ?
In een fabriek waar metaal gesmolten wordt?
erotisi
8 jaar geleden
ja maakt niet waar of hoe
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een fabriek waar metaal gesmolten wordt? Dat stelt niks voor, dat is ongeveer een factor miljoen te weinig.

Het beste antwoord

Iets meer dan 5.5 biljoen graden Kelvin (of: celcius, dat maakt bij zulke grote getallen weinig meer uit), volgens Guinness world records .

http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/highest-man-made-temperature

(5.5 biljoen is dus een getal dat uit 13 cijfers bestaat)

(het engels origineel spreekt over :"5.5 trillion Kelvin", maar ik neem aan dat dit de Amerikaanse naamgeving van getallen is, omdat andere bronnen zoals deze

http://news.discovery.com/space/alice-topples-record-temperatures-set-by-phenix-120821.htm

dezelfde temperatuur noemen , en zeggen dat het nieuwe record 38% hoger is dan het oude record, dat "250.000 keer heter is dan het binnenste van de zon" (en dat is ongeveer 15 miljoen graden Kelvin).

Toegevoegd na 29 minuten:
Het jaar waarin deze temperatuur bereikt werd, is 2012, en het proces waarmee dit gebeurde was het zogenaamde "alice experiment": Hierbij liet men in de Large Hadron Collider loodionen met 99% van de lichtsnelheid tegen elkaar botsen, waarna er een 'Quark Gluon Plasma' gemaakt werd, dat blijkbaar die temperatuur had.

Verdere details kan ik helaas niet geven omdat ik geen natuurkundige ben.

Toegevoegd na 31 minuten:
Zie ook

http://aliceinfo.cern.ch/Public/Welcome.html

Oveirgens is het doel van het experiment niet simpelweg om een zo hoog mogelijke temperatuur te bereiken: men wil meer weten over hoe elementaire deeltjes zich in de allereerste ogenblikken na de Big Bang gedroeg.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een flinke verhoging na 2006. Dacht eerst dat je billion verkeerd vertaald zou hebben. Maar het is trillion in het Engels dus idd biljoen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En een plus dus.
kierkegaard47
8 jaar geleden
@MrTomaat, Ik vond het ook ongewoon hoog. Vandaar dat ik het dubbelcheckte, en even de engelse bron erbij vermeldde, van "het staat er toch echt zo". Aan de andere kant stel ik me zo voor dat het hier om zó'n kleine hoeveelheid materie gaat, waarover de "temperatuur" bepaald is, dat het misschien zelfs de vraag is of je nog echt van "temperatuur" (als macroscopische eigenschap) kunt spreken. (Waarschijnlijk zal het wel aan de strikte definitie ervan voldoen, daar twijfel ik niet aan).
Reddie
8 jaar geleden
@kierkegaard47, Je kunt inderdaad niet echt van het macroscopische temperatuur spreken, in de zin van meten met een thermometer. Het gaat hier om de snelheid van de atomen, die één op één gecorreleerd is met het begrip temperatuur.
Thecis
8 jaar geleden
Meer macroscopische temperaturen kan je ook vinden bij kernexplosies waarbij de temperatuur kan oplopen tot miljoenen graden waarbij zelfs gesproken wordt over 10^7 graden. (Celsius of Kelvin maakt dan ook niet meer uit).
http://hypertextbook.com/facts/1999/SimonFung.shtml