Hoe werkt een transformator?

De vraag lijkt in de titel makkelijker dan hij is, maar dan is hij helaas niet, hier komt hij.

Neem als voorbeeld een telefoon oplader. Ik begrijp dat, ook al is de telefoon niet aangesloten, er toch spanning op de transformator staat en dus stroom verbruikt.

Mijn vraag is: Hoe heeft het aansluiten van een apparaat/het sluiten van de secundaire stroomkring, effect op het stroomverbruik van de primaire spoel?

Toelichting:
De primaire en secundaire spoel zijn twee aparte onderdelen. Dat de primaire spoel de secundaire spoel beïnvloed door middel van inductie begrijp ik. Maar welke kracht/ding/wat dan ook zorgt ervoor dat de primaire spoel 'weet' dat er een apparaat is aangesloten, en dus meer stroom gaat verbruiken.

Het heeft me een half uur geduurd mijn natuurkunde leraar de vraag te laten begrijpen, waarna hij het antwoord uiteindelijk niet wist... Mochten er dus nog onduidelijkheden zijn over mijn vraag dan hoor ik het graag

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Een transformator werkt als volgt: Je hebt een primaire zijde (A), en een secundaire zijde (B). Beide zijn spoelen, die op een kern zitten (metaal of iets dergelijke). Als er stroom gaat door de spoel A, en word omgezet in een wisselende magnetische veld. Dat veld word bij spoel B weer omgezet in een wisselspanning. Door het aantal omwentelingen per zoveel cm te verhogen of te verkleinen kun je de spanning aanpassen samen met de stroomsterkte. Stel spoel A heeft 2 omwentelingen per cm, en spoel B heeft er 1 per cm, word de spanning 2 keer zo laag, en de stroomsterkte 2x zo groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke uitleg, maar helaas verre van uitleg op mijn vraag
Reddie
9 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, iets te enthousiast de vraag in gedoken. :$ Niet echt aandacht geschonken aan de toelichting. Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, geen antwoord op de vraag. En het woord 'omwentelingen' kan het misverstand vergroten: het gaat om het aantal wikkelingen, van koperdraad om de kern.
De ijzeren kern wordt gemagnetiseerd door de primaire stroom.
De primaire stroom wordt afgeremd doordat het magneetveld zorgt voor een tegenspanning in de primaire spoel. Resultaat, geringe primaire stroom.
Sluit je een verbruiker aan op de secundaire spoel, dan wordt daarin een stroom opgewekt die de verandering van het magneetveld tegenwerkt.
Maar aangezien dat magneetveld juist de primaire stroom tegenwerkt, wordt door het afremmen van het magneetveld het afremmen van de primaire stroom verminderd. Ofwel de primaire stroom vermeerdert.
Reddie