Door na te gaan hoeveel protonen de base kan opnemen.

Ammoniak kan slechts 1 proton opnemen en is dus een eenwaardige base:
NH3 + H3O+ --> NH4+ + H2O

Carbonaat kan 2 protonen opnemen en is dus bijvoorbeeld een tweewaardige base:

CO3-- + H3O+ --> HCO3- + H2O
HCO3- + H3O+ --> CO2 + 2 H2O

fosfaat kan 3 protonen opnemen en is dus een driewaardige base:

PO4--- + H3O+ --> HPO4-- + H2O
HPO4-- + H3O+ --> H2PO4- + H2O
H2PO4- + H3O+ --> H3PO4 + H2O

Ik heb in deze voorbeelden nu gekozen om de base met het zure oxonium-ion te laten reageren maar uiteraard kunnen ze ook gewoon met water reageren ter vorming van het hydroxyl-ion.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wist ik ook wel maar de vraag is: hoe bereken je hoeveel protonen een base kan opnemen? In jouw voorbeelden is die berekening al gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is af te leiden uit de structuurformule. A.d.h.v. de structuur van de base zal je moeten gaan kijken of het nog mogelijk is een binding met een proton aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind het antwoord van Daki best duidelijk hoor. Het hangt uiteindelijk vooral af van het aantal elektronen dat er in de buitenste schil makkelijk bij kan, of makkelijk kwijt te raken is. Mar de gegeven uitleg is prima, plus.