Heeft alcohol een hydrofobe en hydrofiele kant?

Alcohol vertoont hydrofobe en hydrofiele eigenschappen. Het mengt met sommige hydrofobe stoffen, maar het heeft ook een OH-groep en mengt ook met water. Sommige moleculen hebben een hydrofobe en hydrofiele kant, is dit bij alcohol ook het geval? En zo ja, welke kant is wat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

De aanwezigheid van hydroxygroepen, oxygroepen of zuurgroepen in een molecuul heeft gevolgen voor de eigenschap van die stof. Een stof met vooral een zuurgroep of hydroxygroep in het molecuul lost beter op in water dan een stof zonder deze groepen.
Alkanolen en zuren met veel C-atomen zijn minder hydrofiel.
De stof hexanol (6 C-atomen en 1 OH-groep mengt bijna niet met water.

Een vuistregel is: bij 1 OH-groep op 3 C-atomen mengt de stof nog aardig met water. De eenvoudigste alcohol is methanol (CH3OH), de bekendste alcohol is ethanol (C2H5OH).
Als in het dagelijks leven van 'alcohol' sprake is, wordt doorgaans ethanol bedoeld.
Alcohol (C2H5OH) is dus een hydrofiele stof. Hydrofiel - van water houden. Het wordt ook wel polaire stof genoemd.
Alcohol mengt zich niet goed met vetten, het is dus ook een lipofobe stof.
Als er drie of minder C-atomen, dan is de stof meer lipofoob dan hydrofoob en mengt de stof beter met water.
Als er meer dan drie C-atomen zijn, dan is de stof meer lipofiel dan hydrofiel en mengt de stof niet goed met water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Een moleculaire stof dat goed oplost in water, is een hydrofiele (=waterminnend) stof. De stof lost dan vaak goed op door het vormen van waterstofbruggen. Een stof die goed oplost in water heeft meestal OH of NH-groepen.

Moleculaire stoffen die niet goed oplossen in water, noem je hydrofobe (=watervrezend) . Alcohol is niet hydrofoob!

Alcohol mengt met water. Dus is hydrofiel. Denk aan bier, wijn etc.
Alcohol met water ( en stofjes als kruiden etc) is bier.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar, hoe kan het dan dat sommige hydrofobe stoffen toch in alcohol oplossen?