Waarom heeft water een hoger kookpunt dan ammoniak?

Water en ammoniak zijn allebei polair, vormen allebei dipool-dipoolbindingen en kunnen allebei waterstofbruggen vormen.
Waarom heeft water dan toch een veel hoger kookpunt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K
Poet
9 jaar geleden
De sterkte van waterstofbruggen varieert (hun sterkte is ongeveer tien procent van de doorsnee van de intramoleculaire atoombinding). Ook het aantal H-bruggen per liter verschilt vast.

Het beste antwoord

Ik heb twee websites voor u:
1. http://www.docbrown.info/page07/equilibria8f.htm
2. http://www.enotes.com/homework-help/what-causes-differences-melting-boiling-points-451657

Uitleg: OP de grafiek in referentie 1. zie je dat er drie uitzonderingen zijn die 'eruit' springen qua kookpunt, jij hebt het over twee daarvan: H20 water (op 373 Kelvin; configuratie group 6 (16) hybride) en NH3 ammoniak (op 240 Kelvin; group 5 (17) hybride).

Je hebt in je vraag al het eerste deel van je vraag zelf beantwoord:

Er zijn in beide stoffen sterke waterbindingen aanwezig, die ervoor zorgen dat de moleculen zeer moeilijk uit hun 'faseconfiguratie' 'geslagen' kunnen worden.

Nu naar het tweede deel van je vraag: waarom in H20 nog moeilijker dan bij ammoniak?

Dat is echt pure wiskunde: H20 heeft 2 atomen waterstof om echt stabiele waterbruggen te maken, dus biedt extreme weerstand als waterbrug en dus het hoogste kookpunt. Het verschil qua kookpunt voor de andere en extra moleculen met een waterbrug, vind je dan onderaan de tweede link in volgorde:

H20 = 2 X H; HF = 1 X H maar volgt H20 qua 'configuratie';
NH3 volgt daarna een stuk lager omdat net het stikstof de waterbinding verzwakt door zijn elektronegatieve lading.

PS: Ook de hoek waarin waterstof zich bindt, kan in het verhaal betrokken worden volgens mij maar je begrijpt het het best door uit wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak in het tekeningetje http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak#mediaviewer/File:Ammonia-2D-dimensions.png te zetten naast het tekeningetje op http://en.wikipedia.org/wiki/Water#mediaviewer/File:3D_model_hydrogen_bonds_in_water.svg

Volg je nog?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed omdat de waterstof bruggen tussen water steviger zijn dan bij ammoniak. Dit komt dan waarschijnlijk omdat de waterstof atomen dichter bij het zuurstof atoom zitten ( +/- 96 picometer) dan dat ze bij ammoniak bij het stikstof atoom zitten (+/- 108 picometer).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Je moet ook kijken naar de configuratie. Water ligt in een plat vlak en het dipoolmoment ligt in het zwaartepunt van het molecuul ligt er net buiten. Daarbij zijn de afstanden tussen de water molekulen erg kort en kunnen ze zeer efficient "gestapeld" worden. Binding is daardoor sterker Bij ammoniak is het een tetraeder, en kan moeilijker "gestapeld" worden. Daarbij ligt de netto lading in het centrum en is het dipoolmoment dus een stuk kleiner vanwege de symmetrie van het molekuul.
Thecis
9 jaar geleden
Oops, ik zat met ammonia in mijn hoofd... Dat is een tetreader...
Het "stapelen" idee is wel efficienter bij water dan bij ammoniak.