Hoe moet je een onvolledige verbranding opstellen ? Dus bijv bij een Volledige verbranding is het: ...+O2=>H2O+CO2 Bij een onvolledige verbranding?:

Het is Scheikunde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Bij een onvolledige verbranding is er een tekort aan zuurstof. In plaats van CO2 zal er CO ontstaan.

Bijvoorbeeld de verbranding van Methaan:
2CH4 + O2 ---> 2 CO + 4H2

Toegevoegd na 11 minuten:
Mijn excuses, dat is met een extreem tekort aan zuurstof.

Het volgende voorbeeld wordt veel gebruikt op de middelbare school, er ontstaat inderdaad ook water. Maar let op, ipv CO2 ontstaat er CO, koolstofmonoxide.

Dus de verbranding van Methaan opnieuw:
2CH4 + 3O2 -> 2CO + 4H20

Bij een volledige verbranding is er wel genoeg zuurstof:
CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O