Waarom regent het altijd als de hemel de dag voorheen rood ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat zo dan? mij nog nooit opgevallen :) ben benieuwd naar het antwoord!

Het beste antwoord

Avond en ochtendrood betekent dat er hoog in de atmosfeer veel ijskristalletjes zijn, sluierbewolking.
Dit betekend weer dat er depressie.s in de buurt zijn, die neerslag kunnen geven.
Het spreekwoord: ochtend rood, water in de sloot, heeft hier dus ook mee te maken en ook: kleurt het avondrood, kans op dooi is groot.
Vaak zie je aan het eind van een vorstperiode ook avondrood als teken dat het afgelopen is met de vorst.
Er komt dan vaak sneeuw, later regen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed. Moet gelijk ook denken aan die wijsheid: Valt er sneeuw in november, dan is het kerst in december... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwam dit jaar ook weer uit!! met sneeuw in mei,
zijn wij niet blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu begrijp ik het helemaal niet meer :
Avondrood brengt zon aan boord !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerig antwoord!

Andere antwoorden (3)

Avondrood kan verschillende oorzaken hebben: veel stof in de atmosfeer, smog of veel waterdamp.
Meestal is het dus waterdamp en als de luchtvochtigheid hoog is is de kans op regen groot.
Het is zeker niet zo dat het altijd gaat regenen na avondrood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Avondrood brengt regen in de sloot...ik heb geen idee dus een goeie vraag+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een beetje in de aard van een ander spreekwoord:Een kring rond de maan die kan vergaan....een kring rond de zon heeft géén pardon
Ik ben het eens met Reddijst