Kwantumfysica. Wat is dat. ik ben een nerd op dat gebied svp een eenvoudige uitleg

De kwantum theorie komt voor in het boek het einstein meisje van Sington

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de betekenis van het woord "nerd" veranderd sinds ik niet meer op school zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent zeer zeker GEEN nerd, anders zou je het weten. Je bedoelt dat je een n00p bent en dat is heel wat anders. Dit is een belediging voor het nerdendom.

Antwoorden (3)

het lijkt me een goed idee deze site te lezen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De kwantumfysica is het deelgebied van de natuurkunde dat zich bezighoudt met verschijnselen die met de kwantummechanica kunnen worden beschreven. Het wordt doorgaans niet als zelfstandig vakgebied beoefend door onderzoekers, maar men vindt het wel vaak als (deel)vak in een universitaire opleiding. Kwantumfysische verschijnselen vindt men onder meer in de vastestoffysica, atoomfysica en (moleculaire) biofysica (bijv. fotosynthese), maar ook in de kwantumchemie.

Kwantumfysische verschijnselen zijn bijvoorbeeld:

* supergeleiding
* kwantumtunneling
* laserwerking
* halfgeleiding
* fluorescentie"

Als je meer over die verschijnselen wilt weten: op de site kun je doorklikken. Echt eenvoudig is het allemaal niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumfysica
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wil een eenvoudig antwoord? Dat kan, het volgende is best te begrijpen en onthouden.

Een van de belangrijkste resultaten van de quantumfysica is wel de onzekerheidsrelatie van Heisenberg. Die zegt dat je een aantal zaken niet tegelijkertijd oneindig nauwkeurig kunt meten. Dat geldt bijvoorbeeld voor energie en tijd, maar veel sprekender geldt dat ook voor plaats en snelheid (impuls). Dat betekent dus dat als je de snelheid van iets heel nauwkeurig meet, je tegelijkertijd niet de plaats heel nauwkeurig kunt meten. Je kunt je dat in je hoofd wel voorstellen, want om van bijvoorbeeld een auto de snelheid te meten, meet je de tijd die hij erover doet om van punt a naar punt b te rijden. Als je die tijd meet, weet je dus voor die meting niet of de auto op punt a of b is, en is dus de plaats onduidelijk. In werkelijkheid ligt het iets gecompliceerder, maar dit voorbeeld is wel te volgen.

Nu weet je dus een belangrijk aspect van de quatumfysica ;-)