wat gebeurt er als je onder water de voorbij de geluids barriere gaat??

ik weet dat geluid onder water sneller gaat dan in lucht, wat wat als je met een supersnelle onderzeeboot toch voorbij deze grens gaat..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Je kunt water nauwelijks samenpersen, dus daardoor worden snelheden groter dan de geluidssnelheid allleen maar gehaald tijdens nucleaire explosies, waarbij gedurende de eerste milliseconde de druk van de exploderende bom voldoende is om de geluidssnelheid in water te doorbreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De geluidssnelheid onder puur water van 15 graden is ongeveer 1450 m/s, dat is ruim 5200 km/h. Nu is dit voor zout water en een lagere temperatuur iets lager, maar nog steeds rond de 5000 km/h. Nu zal het probleem van wrijving om de hoek komen kijken, water genereert namelijk enorm veel wrijving. We hebben al enorm veel moeite om 5000 km/h uur in de lucht te halen, laat staan onder water.

Maar, dit is natuurlijk niet jouw vraag. Afgezien dat het praktisch onmogelijk is zijn de wetten exact hetzelfde onder water als in de lucht. Het enige wat namelijk verandert is het medium, wat de snelheden beïnvloed waarop dingen gebeuren (denk aan zout water wat sneller kookt dan puur water, het medium 'verandert').
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan hoor je een knal, net zoals in de lucht gebeurt.