Ik heb een uitdaging, ik heb twee munten gekregen die op elkaar gelijmd zijn (welke lijm is onbekend) hoe krijg ik ze uit elkaar?!

Ik heb de muntjes een nacht lang in nagellakremover laten staan, dit deed de truc niet, met een mes kom je er niet tussen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (8)

Flink verhitten, die munten smelten toch niet, en de lijm smelt of verbrandt.
12 jaar geleden
Verwarmen, vrijwel elke lijm soort gaat los door verwarming, soms is een föhn voldoende, maar je kan ook een vlam of kokend water proberen.... Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nagellakremover hebt zonder aceton zal het ook niet veel helpen. Tegenwoordig zijn ze namelijk vaak zonder aceton. Je moet dus een oplosmiddel hebben als aceton. Heb je al cola geprobeerd? Laat het eens in de cola weken, dat trekt zoveel uit elkaar! Niet geschoten, altijd mis.(^0^).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee joh, dat van cola is een fabeltje.
Cola kan een beetje verkleuren, dat is echt het enige effect.
Ik heb een klein stappen plannetje, ik hoop dat het werkt:

- Week eerst de munten even in cola. (half uurtje)

- Laat vervolgens de munt koken in kokend water en met
geluk laat de lijm los en wordt het soepeler.

- Nu kan je overnieuw proberen om met twee messen of anderen voorwerpen de munten van elkaar te scheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe de munten in de vriezer en laat ze een paar uur bevriezen, nu laat de lijm beter los en is het makkelijker om de lijm eraf te krabben of eraf te steken met een mes.

Succes!!

Toegevoegd na 22 minuten:
Je kunt hiervoor ook een lijmverwijderaar gebruiken. Maar je kunt het ook afbranden, met een verfafbrander of gasbrander en je steekt de lijm er met een mes zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stiktof kun je gebruiken om te vriezen, zet een munt precies tegen de rand van bijvoorbeeld een bankschroef en sla (tikken met bv hamer) de andere eraf.
Bij een drogist/supermarkt/bouwmarkt kun je diverse organische oplosmiddelen kopen om het mee te proberen. Maar als je er geen mes tussen kunt krijgen, zitten ze misschien wel zo dicht op elkaar, dat het oplosmiddel er ook niet bijkomt.
- aceton
- terpentine
- alcohol/spiritus
- wasbenzine
- thinner

Ander trucje:
Leg de ene munt plat op een hete plaat. Een elektrische kookplaat, een steengrill, zoiets. Laat goed heet worden. Leg daarna iets wat heel koud is (ijsklontje?) op de andere munt. Door het verschil in temperatuur springen ze misschien wel los.

Of nog iets:
Zet de munten op hun zijkant neer (houd voorzichtig vast) en geef met een hamer een flinke klap op de zijkant van de munten. Dat kan net de tik zijn die ze nodig hebben om los te komen.

Laat effe weten als het gelukt is... ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet de op elkaar geplakte munten op een hard oppervlak, hou de muntjes zo dat een evt scheef op elkaar geplakt gedeelte boven aan staat.
Geef er een tikje op met een hamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitkoken. En mocht dat echt niet helpen kan je het een stapje verder nemen en er een heteluchtblazer op zetten. Ver uit de meeste lijmsoorten laten zo tussen de 100 en 120 graden wel los.