Waarom neemt water traag temperatuur op?

Water is een unieke stof, maar door welk deel van de stof komt het dat water er lang overdoet om van temperatuur te veranderen?
(bijvoorbeeld een vijver)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is volgens mij gewoon een stof, H20, en geen mengsel.
men spreekt dan over de constante warmte, die bij water redelijk hoog is. Daardoor duurt het langer voor je water heb opgewarmd, maar ook langer voordat het deze warmte weer kwijt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar wordt verondersteld dat het een mengsel is?

Het beste antwoord

water doet er helemaal niet lang over om van temperatuur te veranderen. dat komt omdat een watermolecuul maar uit 3 atomen bestaat, twee waterstofatomen en 1 zuurstofatoom. dit is tezamen maar 18u. veel bewegingsenergie hebben ze dus niet, aangezien ze zo licht zijn. daarom kun je ook beter kokend water over je heenkrijgen dan kokende olie met zn supergrote koolwaterstofatomen.. die hebben veel meer tijd nodig om van hoge energie (als het heet is) naar een lagere energieniveau te gaan (Als het koeler wordt).

Toegevoegd na 6 minuten:
je hebt het over een vijver dus natuurwater. dan heb je het nog fout. water wordt overdag makkelijk door de zon opgewarmd (dat het voor jou nog steeds koud aanvoelt is omdat water warmte veel beter geleidt dan lucht) de warmte die het overdag van de zon ontvangt, straalt het snachts weer uit. een soort natuurlijke climate control. daarom wordt het hier in nederland nooit zo lekker warm als in drogere streken. we hebben hier zoveel water, dat het snachts nooit echt koud is en overdag nooit echt warm, en áls het warm is dan is het benauwd vanwege de luchtvochtigheid, wat natuurlijk weer gevolg is dat hier zoveel water is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij komt dat omdat de warmte altijd door een stukje lucht moet om het water te verwarmen. Lucht is een hele goede isolator, luchtmoleculen geven de warmte slecht aan elkaar over. Watermoleculen juist heel goed.