Hoe blijven druppels op een glas zitten?

Wanneer je een glas leegdrinkt, is het altijd zo dat er aan de zijkant een aantal druppels blijven hangen. Ik vraag mij af hoe het kan dat deze druppels blijven zitten en niet naar beneden vallen? En waarom niet gewoon alles weggaat maar er net een klein beetje blijft zitten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
adhesiekrachten, leerden we vroeger op de basisschool

Antwoorden (1)

Dat heeft te maken met de cohesiekracht en de adhesiekracht.
De cohesiekracht is de kracht tussen de watermoleculen zelf (gelijke deeltjes). Dus hoe graag willen deze moleculen bij elkaar blijven.
De adhesiekracht is de kracht tussen de watermoleculen en het glas (verschillende deeltjes)
Dus hoe lager de cohesie en hoe hoger de adhesie, hoe meer er blijft 'plakken'.
Ze druppelen niet naar beneden omdat de wrijving daarvoor te groot is ten opzichte van de zwaartekracht.