Een gegeneraliseerde regel luidt dat de elementen in de molecuulformule worden weergegeven in volgorde van hun atoomnummer. Hierop bestaan in de praktijk talloze uitzonderingen.
In de organische chemie plaatst men de koolstof (C) vooraan, gevolgd door het waterstof (H). De overige elementen komen dan in alfabetische volgorde.
Hier staan de chemische elementen van het periodiek systeem op atoomnummer gerangschikt:
https://www.zuiveringstechnieken.nl/periodiek-systeem-atoomnummer
Een uitzondering is bijvoorbeeld H2SO4 (H=1, S=16, O=8).
Toegevoegd op 20 juni 2021 12:11: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Wikipedia:

"Een gegeneraliseerde regel luidt dat de elementen in de molecuulformule worden weergegeven in volgorde van hun atoomnummer. Hierop bestaan in de praktijk talloze uitzonderingen."

Waterstof (H) heeft atoomnummer 1.
2 jaar geleden
Volgens mij is de algemene regel: van elektropositief naar elektronegatief. D.w.z. hoe is de lading verdeeld in het molecuul of tussen de ionen. Maar ook hier zijn weer uitzonderingen op. Voor H2O en H2SO4 klopt het, maar niet voor CH4 of NH3.
WimNobel