Bestaat er zoiets als parachute te vroeg openen?

Wat gebeurt er dan als je te 'vroeg' je parachute open zou trekken tijdens het parachutespringen uit een vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als je ver genoeg van het vliegtuig bent loop je nog de volgende risico's : ONDERKOELING, zuurstofgebrek, verwaaien, gemis aan overzicht (wolken).
Als je met ongeopende parachute springt en heel hoog zit, doorloop je zeer snel dat deel van de dampkring waar je niet thuis hoort en je in ieder geval ook niet thuis hoort.
Ik heb het dan over hoogten van ++ 5KM in landen met een gematigd/warm klimaat.
Het maakt nogal wat uit of je met 200KH/H door de mensonvriendelijke zone gaat of met (bv.)30KM/H.

Je kunt dan gewoon bevriezen en haast stikken (++6KM)
Waarden gegeven boven zeeniveau, wat iets anders is dan boven landniveau(!)

De parachute kan er wel tegen, natuurlijk is het materiaal stugger maar breken zal het niet, het uitvouwen zal wellicht ook goed gaan.

Maar het is zeer onverstandig om bv. in de wolken te hangen, op een hoogte waar ook vogels vliegen of andere voorwerpen....

Ik denk dat je fantasie wel aanvult wat ik niet verder beschreven heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het bekendste risico ervan is dat je verstrikt kunt raken in de propeller van het vliegtuig of rotor van de helikoper of gegrepen kunt worden door een vliegtuigvleugel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je wel heel vroeg haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha inderdaad, dan heb je 'm al open voordat je uberhaupt uit de helikopter/het vliegtuig bent :P Denk niet dat de vraagsteller dat bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is een volstrekt valide antwoord, een - is dan ook onterecht...
Los van dat je eerst even de goede houding aan moet nemen (rug boven, buik beneden, hoofd omhoog, benen omhoog, ook wel 'de banaan' genoemd)en genoeg snelheid hebt voor je aan het koordje trekt en je op een hoogte bent waar genoeg zuurstof is om te ademen en je niet meer het risco loopt in om de propeller van het vliegtuig verstrikt te raken zoals hierboven genoemd. Kun je bijna direct na je sprong je parachute openen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt verder van je doel vandaan ! De wind , de lucht stroming , evt thermiek, heeft dan veel meer invloed op je val. Dus de val duurt veel langer , dan heeft de wind enz langer de tijd om de val naar beneden te be invloeden . En ja door je dat snelheid in aan vang hoog is staat de parachute direct recht ! En anders wat gezegd kans op problemen , wervelingen vh vliegtuig hebben dan te veel vat op de parachute , met mogelijk ongewenste situaties . Bedenk nogmaals een parachute werkt alleen als er een valsnelheid is .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat kan. Maar wat is te vroeg ?? Ikzelf heb ook mijn chute eens een keer te vroeg opengetrokken. Tijdens een parachute vakantie in Frankrijk was ik toe aan een sprong van 1200 meter waarbij ik voor het eerst moest tellen tot 10 en dan de chute opentrekken. Was echter door de zenuwen de tel kwijt geraakt en trok de chute op 1000 m open. Mooie landing gemaakt na een wat lange tijd in de lucht te hebben gehangen. Ik had wel voldoende tijd om foto's te maken van de omgeving.