Is het destillaat van wijn giftig?

Voor een chemie practicum hebben wij rode wijn gedestilleerd. Een paar klasgenoten van me hebben het destillaat meegenomen naar huis in de veronderstelling dat dit geen kwaad kan, aangezien het destillaat uit wijn afkomstig is. Echter bevinden zich, naar mijn weet, ook in rode wijn geringe hoeveelheden methanol.

Na wat Google-speurwerk lees ik tegenstrijdige verhalen. De meesten zeggen dat de hoeveelheid methanol na destillatie van wijn te klein is om een gevaar te vormen. Echter de enkele mensen die beweren dat dit na destillatie wel schadelijke hoeveelheden zijn hebben me laten schrikken.

Ik wil mijn klasgenoten waarschuwen, maar ik wil ze niet onnodig bezorgd maken over een risico dat mogelijk niet reëel is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard is het destillaat van wijn giftig. Net als de wijn zelf. Ze bevatten namelijk beiden ook ethanol. De effecten daarvan op het lichaam zijn bekend, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja, als je het zo bekijkt had ik misschien beter kunnen vragen "Bevat het destillaat van wijn gevaarlijke hoeveelheden methanol?" :-)

Het beste antwoord

nee, het destillaat is niet gevaarlijk en dat kun je zelfs bewijzen.

Het destilleren is immers geen chemisch proces, wel ben je bezig met stoffen (water en de overige bestanddelen) van elkaar te scheiden -- dus stiekem is het toch wel SCHEIkunde.

Er vinden (bijna, zie beneden bij de eiwitten) geen chemische reacties plaats, wat er in zat blijft en er komt niets nieuws bij. In je destillaat is alleen de concentratie van sommige stoffen anders geworden; zou je het residu en het destillaat mengen, dan krijg je weer (ongeveer) hetzelfde.

Door het koken zijn wel wat eiwitten gedenatureerd maar dat gebeurt ook wanneer je een eitje kookt of bakt, en iedereen eet zonder bezwaar een gekookt of gebakken eitje op.

Wanneer het destillaat schadelijk zou zijn (afgezien van de schade die alcohol op zich zou kunnen veroorzaken), zou de wijn die je hebt gedestilleerd dezelfde schade veroorzaken. En dan zou die wijn dus niet mogen worden verkocht. Zeker niet als de hoeveelheid methanol die daarin zit, schadelijk zou zijn. Schade door wijn drinken zou eerder worden verwacht door het sulfiet dat wijn kan bevatten; sulfiet zit vooral in witte wijn, hoewel ook rode wijn er ietsje van kan bevatten. Zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helder, bedankt voor de uitleg!

Andere antwoorden (2)

Methanol is een gevaarlijk goedje, je kunt er blind van worden. In rode wijn zit vaak 50-100 mg per liter. 25 gram methanol is dodelijk. Als je destilleert dan wordt de concentratie hoger, maar de absolute hoeveelheid blijft gelijk, in jouw geval dezelfde hoeveelheid als in een halve fles. Nix aan de hand dus.
(En nu maar hopen dat ik nu niet je huiswerk heb zitten maken...)
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken de gevaren van methanol, vandaar mijn bezorgdheid. :) En geen zorgen, dit werd niet gevraagd voor het practicum. We moesten met refractometrie het ethanolpercentage bepalen. Mijn inzicht in chemisch rekenen is (helaas) heel laag, dus zelf zou ik hier niet op gekomen zijn. Bedankt!
Die proef heb ik vroeger ook gedaan. Leuk dat dat nog gebeurd met al het gedoe rond alcohol gebruik onder jongeren.

Wij dronken het destillaat destijds op (al was dat niet helemaal de bedoeling, je moest er aan ruiken) incl. het destillaat van diegene die het niet durfden opdrinken.

Afgezien van het feit dat ik een account op "goeievraag" heb heb ik er niets aan overgehouden. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, leuk verhaal! Het was eigenlijk de bedoeling dat het weggespoeld zou worden bij ons, en dat de potjes teruggegeven werden. Maar de labjassen hebben grote zakken waar ongemerkt 4 potjes van 10 ml in passen. Ik denk niet dat de docenten ervan op zullen kijken dat er na iedere keer minder potjes overblijven. ;-)